قیمت نفت سقوط کرد

قیمت نفت سقوط کرد

با تعویق دیدار وزیران اوپک پلاس؛
قیمت نفت سقوط کرد

اوپک پلاس با اعلام اینکه نشست وزیران این گروه از ۲۶ نوامبر به ۳۰ نوامبر موکول می‌کند به طور غیرمنتظره باعث ریزش بیشتر قیمت نفت شد.

به گزارش بازار، تحلیلگران و منابع آگاه اعلام کرده اند انتظار می‌رود در نشست اوپک پلاس، کاهش بیشتر عرضه نفت بررسی شود.

پیش از انتشار بیانیه اوپک، بلومبرگ نیوز گزارش کرده بود این نشست ممکن است به مدت نامعلومی به تاخیر بیفتد، زیرا عربستان سعودی نارضایتی خود را نسبت به آمار تولید اعضای دیگر این گروه ابراز کرده است. بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: عربستان سعودی که از ژوئیه، یک میلیون بشکه در روز از تولیدش را در اقدامی داوطلبانه، کاهش داده است، مذاکرات دشواری با اعضای دیگر اوپک پلاس درباره سطح تولیدشان دارد.

بلافاصله پس از انتشار این خبر، نفت برنت بیش از سه دلار معادل حدود چهار درصد سقوط کرد و زیر ۸۰ دلار در هر بشکه معامله شد. قیمت نفت برنت تحت تاثیر عرضه رو به رشد و نگرانی نسبت به کندی رشد تقاضا برای سوخت و کندی اقتصاد، از حدود ۹۸ دلار در اواخر سپتامبر ریزش کرده است. نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه، یک دلار و دو سنت معادل ۱.۲ درصد کاهش داشت و در ۸۰ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه ایستاد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۸۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۷۶ دلار و ۲۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز گذشته حداکثر پنج درصد کاهش داشت.

تضمین همکاری سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس می‌تواند کار سختی باشد. در نشست ژوئن اوپک پلاس، اعضای آفریقایی اوپک شامل آنگولا، کنگو و نیجریه تحت فشار قرار گرفتند تا سهمیه‌های تولید کمتری را برای سال ۲۰۲۴ قبول کنند، زیرا ظرفیت تولید آن‌ها ضعیف شده بود. اگر از این کشورها خواسته شود تولید خود را از آن سطوح پایین‌تر هم کاهش دهند، پذیرش این درخواست دشوار خواهد بود.

کشورهای آفریقایی حق بازنگری در ظرفیت تولید خود توسط مشاوران خارجی را کسب کرده اند و نیجریه اخیرا نشان داده است که می‌تواند از محدودیت‌های جدید خود فراتر برود. تولید این کشور در ماه میلادی گذشته به ۱.۴۱۶ میلیون بشکه در روز رسید که ۳۶ هزار بشکه در روز بالاتر از هدف تولید سال ۲۰۲۴ بود.

در این بین، امارات عربی متحده، سهمیه تولید بالاتر در سال ۲۰۲۴ را از اوپک پلاس دریافت کرده و ممکن است تمایلی به چشم پوشی از این فرصت نداشته باشد.

تاریخ جدید نشست اوپک پلاس با اولین روز کنفرانس اقلیمی سازمان ملل متحد، (COP ۲۸) که به میزبانی امارات عربی متحده در دبی برگزار می‌شود، همزمان خواهد بود.

پیش از انتشار بیانیه اوپک، بانک آمریکایی گلدمن ساکس اعلام کرده بود احتمال کاهش بیشتر تولید نفت اوپک پلاس در دیدار آتی وزیران این گروه وجود دارد و این بانک انتظار دارد که عربستان سعودی و روسیه، تمدید کاهش عرضه اضافی خود را حداقل در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۴ اعلام کنند.

گلدمن ساکس پیش بینی کرد اگر کاهش تولید نفت اوپک پلاس، ۵۰۰ هزار یا یک میلیون بشکه در روز در سه ماهه اول سال آینده عمیق‌تر شود، قیمت نفت احتمالا چند دلاری افزایش خواهد یافت.

بر اساس گزارش رویترز، عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک پلاس در مجموعه اقداماتی که از اواخر سال ۲۰۲۲ آغاز شد، با محدودیت عرضه ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز معادل حدود پنج درصد از تقاضای جهانی، موافقت کرده اند.