رفتن به بالا
  • چهارشنبه - 1 آذر 1396 - 06:03
  • کد خبر : ۶۸۵۵۲

دیدن خودرو با پلاک‌های مختلف در کرمانشاه، احساسی سرشار از عزتمندی به کرمانشاهیان و ایرانیان القا می‌کرد

یادداشت #ثریا_صفری در شماره ۵۴۰ روزنامه نقدحال  ، زلزله‌ی چند روز پیش کرمانشاه، باعث شد، خبرهای زلزله در صدر اخبار ایران قرار گیرد. فضای مجازی در اطلاع مردم از اوضاع مناطق زلزله‌زده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاثیر بسیار زیادی داشت. واقعیت انکارناپذیر دیگر این که با وجود تاکید مسوولین و حتی شخص رییس‌جمهور برای پیگیری […]

baner

یادداشت #ثریا_صفری در شماره ۵۴۰ روزنامه نقدحال  ، زلزله‌ی چند روز پیش کرمانشاه، باعث شد، خبرهای زلزله در صدر اخبار ایران قرار گیرد. فضای مجازی در اطلاع مردم از اوضاع مناطق زلزله‌زده و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه تاثیر بسیار زیادی داشت. واقعیت انکارناپذیر دیگر این که با وجود تاکید مسوولین و حتی شخص رییس‌جمهور برای پیگیری اخبار از طریق صداوسیما، باز هم رسانه‌ی ملی چندان اقبالی در بین اقشار مختلف مردم نداشت. دلایل زیادی وجود دارد تا اثبات کند صدا و سیما از بسیاری از کانال‌ها در انتشار اخبار کُندتر عمل کرد. در حالی که کانال‌ها، سایت‌ها و خبرگزاری‌ها از عمق فاجعه خبر می‌دادند صداوسیما هنوز درگیر این بود که کانون زلزله کجا و بزرگی آن چند ریشتر بوده است! به نظر می‌رسد، مسوولان صداوسیما، باید در محتوا و نوع اطلاع‌رسانی خویش تجدید نظر کنند تا همان تعداد کم مخاطبان حفظ شوند. هر چند انتظار می‌رود رسانه‌ی ملی، انتخاب اول هر ایرانی باشد اما کارنامه‌ی ضعیف این رسانه باعث شده تا مردم آن را »میلی« بدانند و رسانه‌ای دیگر را جایگزین آن کنند. در هر حال، آنچه باعث شد ۸۰ میلیون ایرانی، برای آوارگان زلزله قلب‌شان بتپد و تعداد بی‌شماری از آنان را راهی کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده کند، انتشار اخبار در فضای مجازی و سایت‌ها و کانال‌های رسمی بود. هر چند قلب زخم‌خورده‌ی کرمانشاه، زخم دیگری را تجربه کرد و بسیاری از صحنه‌هایی که منتشر می‌شد، قلب هر انسانی را در جای‌جای ایران به درد می‌آورد اما دیدن خودرو با پلاک‌های مختلف در ورودی‌های شهر کرمانشاه، احساسی سرشار از غرور و عزتمندی به کرمانشاهیان و ایرانیان القا می‌کرد که در میان غم‌ها و مشکلات، بهترین کورسوی امید بود. کرمانشاهیان و زلزله‌زدگان احساس تنهایی نمی‌کردند و دریافتند که قلب ایران برای‌شان می‌تپد. در فضایی که بسیاری از رسانه‌ها تلاش می‌کردند اخبار درستی از وضعیت منطقه را به اطلاع مخاطبان خویش، برسانند و اخبار را از طریق خبرنگارانی که در منطقه حضور داشتند، دریافت می‌کردند یا با ذکر منبع، از دیگر رسانه‌های رسمی، دریافت می‌کردند. در این میان کسانی بودند که قصد داشتند از این آب گل‌آلود شاه‌ماهی صید کنند و فقط جنبه‌های منفی ماجرا را به نمایش بگذارند یا از عصبانیت کسی که عزیزان‌اش را از دست داده و خانه‌اش ویران شده، سوء‌استفاده کنند و همه چیز را تاریک و سیاه نشان دهند. در این حال، نیاز به سواد رسانه‌ای کاملا مشهود و مشخص بود نه فقط به‌دلیل وقوع این زلزله یا موارد مشابه، به دلیل آن که هر فردی امروزه با داشتن گوشی هوشمند، دسترسی به اخبار مختلفی از هر جایی پیدا می‌کند، باید بتواند منابع و اخبار درست را تشخیص دهد تا رسانه هم دچار بحران نشود.

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه