رفتن به بالا
  • سه شنبه - 19 تیر 1397 - 02:40
  • کد خبر : ۷۵۸۹۶
۷۷۹۷۴۵۵۰۵۱۹

حب پیام‌رسان‌ها به دل وزیر جوان افتاد؟

به گزارش فر نیوز به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بیش از دو ماه است از غائله فیلترینگ «تلگرام» و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های ایرانی توسط دولت می‌گذرد، در این بین از رئیس‌جمهور تا کاربران عادی فضای مجازی هر یک به نوبه خود در رابطه با این موضوع، موضع‌گیری‌های مختلف داشتند و سعی […]

baner

به گزارش فر نیوز به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بیش از دو ماه است از غائله فیلترینگ «تلگرام» و روی کار آمدن پیام‌رسان‌های ایرانی توسط دولت می‌گذرد، در این بین از رئیس‌جمهور تا کاربران عادی فضای مجازی هر یک به نوبه خود در رابطه با این موضوع، موضع‌گیری‌های مختلف داشتند و سعی کردند تا با توئیت، سخنرانی، راه‌اندازی هشتگ و… نظر یا تحلیل خود را به گوش دیگران برسانند. در این بین محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات به دلیل ارتباط توئیتری یا اینستاگرامی با مردم می‌توانست در برخی اوقات، حتی پیشقدم‌تر از سایر کاربران درباره موضوعی اظهارنظر کند و نظر خود را به گوش مخاطبانش برساند، مخاطبان یا کاربران هم ذیل پست‌های آقای وزیر کامنت می‌گذاشتند و درباره موضع او نظرات خود را بیان می‌کنند. وزیر ارتباطات هم در برخی مواقع که لازم بود در پست بعدی پاسخ برخی کاربران یا سوالات را بیان می‌کرد.

بدون در نظر گرفتن عملکرد وزیر ارتباطات، اینکه این وزیر توانسته رابطه نزدیکی با مردم برقرار کند و اعتماد آنها را با توجه به میل کاربران جلب کند حائز اهمیت است. هرچند در برخی مواقع با ارائه بخشی از آمار (که اعتبار آماری ندارد) این وزیر سبب گمراهی کاربران و تحلیلگران فضای مجازی شد.

موضع‌گیری و صحبت‌های وزیر ارتباطات در مورد پیام‌رسان‌های ایرانی در برخی مواقع سبب اعتماد یا بی‌اعتمادی کاربران به این پیام‌رسان‌ها شد. همچنین صحبت‌هایی در مورد فیلتر یا عدم فیلتر «تلگرام» یا دیگر شبکه‌های ارتباطی فیلترشده بر روند جذب کاربر پیام‌رسان‌های ایرانی تاثیر مثبت یا منفی داشت.

با بررسی پیام‌ها، توئیت‌ها، استوری‌ها و سخنان وزیر ارتباطات در بازه زمانی حدودا یک ساله می‌بینیم که وزیر ارتباطات در ابتدا چگونه مخالف فیلتر «تلگرام» بوده و بعد از آن سعی در اعلام شکست فیلترینگ داشت، که بعد از اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی‌ها از سوی رسانه‌ها، کفگیر آقای وزیر به ته دیگ خورد و مجبور شد تا پیروزی پیام‌رسان‌های ایرانی را در انحصار به وجود آمده برای تلگرام اعلام کند و در حمایت از این پیام‌رسان‌ها بگوید که آنها را با نمونه خارجی مقایسه نکنید.

سعی داریم در این گزارش، مروری بر مواضع اعلامی آقای وزیر در مورد پیام‌رسان‌های ایرانی و مبحث فیلترینگ داشته باشیم. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های محمدجواد آذری‌جهرمی در فضاهای مختلف خبری و مجازی است که تنها این سخنان را بازخوانی کرده ایم.

برای رفع انسداد تلگرام با شورای امنیت کشور مکاتبه کرده‌ایم

وزیر ارتباطات در پایان جلسه هفتگی هیات دولت: با توجه به آنکه عده‌ای از ظرفیت‌های بسیار خوبی که برای توسعه کسب‌وکار، اشتغال و دسترسی به اطلاعات بود، سوءاستفاده کردند و اثرات آن در زندگی مردم دیده شد، این چالش به‌وجود آمد که اگر این اپلیکیشن‌ها مسدود شود، امکان استفاده مثبت از آن توسط مردم محدود می‌شد و درصورت آنکه مسدود نمی‌شد نیز امنیت اجتماعی زیرسوال می‌رفت. در جلسه شورای امنیت کشور نظرات موافق و مخالف در این رابطه مطرح شد و درنهایت تصمیم نهایی این شورا برای تامین مصلحت مردم، این بود که فعلا این شبکه‌های اجتماعی متوقف شود تا امکان سوءاستفاده ضدانقلاب گرفته شود. نظر ما در ابتدا این بود که مکاتبه کنیم و بر این اساس با صلاحدید شورای امنیت کشور با مدیر تلگرام مکاتبه کرده و از ایشان درخواست کردیم که بنابر سیاست‌های موجود این کانال‌ها متوقف شود که سه کانال از این مجموعه مسدود شد اما مجددا در کانال‌های دیگر فعال شدند. به هر حال بیشتر کاربران و بیشترین حجم استفاده از تلگرام در ایران است و طبیعتا اگر احترام متقابل وجود نداشته باشد، شرایط برای همکاری دشوار می‌شود و امیدوارم مدیر تلگرام نیز به مقررات خودشان و درخواست مردم برای حذف موارد تروریستی احترام بگذارد. اینکه شبکه‌های پیام‌رسان داخلی بتوانند همه نیازهای مردم را در شرایط کنونی تامین کنند، غیرمنطقی است اما به هر حال پیام‌رسان‌های دیگری نیز در دنیا فعالیت می‌کنند و انتظار ما این است که به مقررات خود پایبند باشند و به حقوق ملت نیز در راستای حفظ آرامش در کشور احترام بگذارند. (۱۳/۱۰/۹۶)

نخستین واکنش وزیر بعد از فیلتر تلگرام

وزیر ارتباطات در چند توئیت متوالی درباره فیلترینگ فضای مجازی نوشت: ‏1) دسترسی شهروندان به منابع اطلاعات، توقف‌ناپذیر است؛ هر چند استفاده از یک نرم‌افزار متوقف شود. نرم‌افزارهای بدیل، شناسایی و جریان آزاد اطلاعات، مجددا فعال و در گردش خواهد بود. این خاصیت و لازمه‌ دسترسی آزاد به اطلاعات در عصر ارتباطات است.  ‏2) فناوری، به خودی‌خود، نه مجرم است نه مفسد و نه منحرف؛ این بشر است که با استفاده نادرست از آن، جرم یا فساد در فضای زندگی مجازی را ترویج می‌کند؛ چندان که در فضای واقعی نیز چنین می‌کند که امری است گریزناپذیر و علی‌حده.  ‏3) توسعه فناوری نیز پیوسته و توقف‌ناپذیر است، چراکه مکث در این مسیر پرجنب و جوش لایتناهی، آن هم در روزگار سرعت تکنولوژی، بس سخت و مستصعب است و خود تحریمی از دنیای نوین عقب‌ماندگی را به‌دنبال خواهد داشت.  ‏4) سیاستگذاری برای رسانه‌های نوین و به رسمیت شناختن آنها در جهت پاسداشت حقوق شهروندان، نیازمند اقدامی عاجل است که تعارض کشور با شبکه‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد و باعث وحدت عمومی و مانع سلب اعتماد خواهد شد.  ‏5) در این میان نباید از عدم وجود استانداردی جهانی برای حفظ حاکمیت کشورها در نرم‌افزارهای فضای مجازی گذشت، این تعارضی است که برای اکثر کشورها وجود دارد. زمانی که مقررات کشورها محترم شمرده نشود، عکس‌العمل حاکمیت‌ها امری غیرطبیعی و غیرمعقول نمی‌نماید. (۱۱/۲/۹۷)

تنها یک میلیون نفر از تلگرام خارج شده‌اند

 وزیر ارتباطات در جلسه با فراکسیون مستقلین مجلس: از ۴۵ میلیون کاربر ‎تلگرام فقط یک میلیون نفر از تلگرام خارج شدند. (۱۸/۲/۹۷)

بازدید کانال‌های تلگرام رو به افزایش است

وزیر ارتباطات در استوری اینستاگرامش: بازدید از تلگرام روزبه‌روز بعد از فیلتر در حال افزایش و بازگشت به حالت اولیه است. (۲۸/۲/۹۷)

با فیلتر تلگرام دنیا به آخر نرسیده

وزیر ارتباطات در نشستی با فعالان حوزه آی‌سی‌تی، نخبگان، دانشگاهیان، استارتاپ‌ها، شتاب‌دهنده‌ها، جوانان فعال در رسانه‌های فضای مجازی استان گیلان در رشت: ممکن است هرکسی با هر نگاهی حرفی بزند، اما باید در همه حال قانون مورد توجه باشد. اتفاقی که در این خصوص (فیلتر تلگرام) افتاده، ممکن است خوشایند نباشد اما مگر دنیا تمام شده است؟ ما وظیفه‌ای فراتر از این داریم. تفاوت دیدگاه‌ها اگر همراه با تخریب و چوب لای چرخ گذاشتن نباشد؛ سازنده است و باید در برابر هجمه‌ها و فشارها، روی پای خود بایستیم. (۲۱/۲/۹۷)

پیام‌رسان‌های ایرانی را با نمونه خارجی مقایسه نکنید

وزیر ارتباطات در پایان سفر استانی خود به مازندران و در گفت‌وگوی ویژه خبری این استان: پیام‌رسان‌های داخلی با استفاده از خلاقیت و بهره‌گیری از فناوری بهتر در یک فضای رقابتی می‌توانند خدمات خود را توسعه دهند. کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از ۱٫۵ میلیون به ۷٫۵ میلیون نفر افزایش داشته که رشد خیلی خوبی را نشان می‌دهد، در ایران بین ۴۲ تا ۴۵ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی و نباید پیام‌رسان‌های داخلی را با نمونه‌های مطرح آنها در دنیا مقایسه کرد. (۱۴/۴/۹۷)

رجوع ۲۵ درصدی به پیام‌رسان‌های داخلی

وزیر ارتباطات در حاشیه نشست با مدیران پیام‌رسان‌های داخلی: در حال حاضر مجموعا هفت میلیون نفر پیام‌رسان‌های داخلی را نصب کرده‌اند. البته با توجه به اینکه برخی افراد همزمان چند پیام‌رسان را دارند، در مجموع ۱۰٫۵ میلیون مشترک اقدام به نصب فعال پیام‌رسان‌های داخلی کرده‌اند و این پیام‌رسان‌ها نیز ۴۲ گیگابیت بر ثانیه ترافیک کاربران را می‌توانند مدیریت کنند. ۲۵ درصد کاربران پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی مراجعه کرده‌اند و ۷۵ درصد باقی‌مانده یا همچنان در آن پیام‌رسان‌ها باقی مانده‌اند یا ترجیح داده‌اند از دیگر پیام‌رسان‌ها استفاده کنند. روند استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی با شیب خوبی در حال افزایش است و با رعایت مسائلی همچون کیفیت و اعتماد، این وضعیت بهبود خواهد یافت. (۸/۳/۹۷)

منبع:‌ فرهیختگان

اخبار مرتبط


ارسال دیدگاه