به گزارش فر نیوز به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی ماه های گذشته قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت تا جایی که از رقم ۴۲۰۰ به حدود ۲۱ هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار به صورت شبانه روزی اتفاق افتاده و دولت چندین بار اعلام کرد که تلاش های خود […]

به گزارش فر نیوز به نقل از خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ طی ماه های گذشته قیمت دلار روند صعودی به خود گرفت تا جایی که از رقم ۴۲۰۰ به حدود ۲۱ هزار تومان رسید. افزایش نرخ دلار به صورت شبانه روزی اتفاق افتاده و دولت چندین بار اعلام کرد که تلاش های خود را در راستای کنترل قیمت ها به کار می گیرد.

در ظاهر به نظر می رسید که کنترل قیمت ها از دست دولت خارج شده اما بارها در خبرهای غیر رسمی اعلام شده بود که این افزایش قیمت دستوری و با پیشنهاد چند تن از مشاوران دولت صورت گرفته است.

بررسی های قوه قضاییه در نهایت باعث احضار سیف و بازداشت احمد عراقچی در بانک مرکزی شد؛ روحانی نیز سیف را از مسئولیت بانک مرکزی برکنار کرد ولی در ادامه به او سمت مشاور مالی در دولت را داد.

طی هفته گذشته قیمت دلار یکباره چند هزار تومانی سقوط کرده و با رقمی حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار تومان در بازار های مختلف مبادله می شد؛ در شرایطی که بسیاری از کارشناسان ورود ارز پتروشیمی ها و دخالت بانک مرکزی را عامل اصلی این کاهش نرخ می دانستند اما دولت اصرار داشت که در این کاهش ارز دخالتی نداشته است.

در همین راستا آذری جهرمی در توئیتی نوشت: «آیا در تیتر فردای روزنامه ها و طرح دیدگاه های صاحبنظران، به نقش شبکه های اجتماعی در همدلی ملی و سقوط دلار پرداخته خواهد شد؟ شاید این تجربه خوبی بود که نشان دهد برخی ایرادات مطروحه، ناشی از عدم وجود سیاست صحیح در نحوه استفاده از رسانه های نوین است نه نفس توسعه شبکه های اجتماعی.

در ادامه این توییت آذری جهرمی برخی از خبرنگاران وابسته به دولت نیز از این توییت حمایت کرده و به نقش رسانه در کاهش نرخ دلار اشاره کردند.

این توییت در حالی زده شد که رسانه های دولتی و کانال های وابسته در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده پیام کاهش نرخ دلار را با عنوان تکرار ۵۹۸ در کانال های خود منتشر کردند.

 

 

 

این پیام به صورت ناشناس برای ادمین کانال های بزرگ تلگرامی ارسال شده است و همه ادمین ها در قبال بازدید خوردن آن مبالغ زیادی را دریافت کرده اند؛ نکته قابل توجه این است که هزینه میلیاردی برای انتشار گسترده خبر کاهش نرخ دلار از کجا تامین شده است؟

اگر کاهش نرخ دلار به واسطه یک پیام و با هماهنگی رسانه ها صورت گرفته این سوال مطرح می شود که چرا پیش از این دولت دست به این اقدام نزده بود و رسانه ها و شبکه های اجتماعی را هماهنگ نکرد؟

کانال ادمین کانال های تلگرامی در هفته های گذشته بارها اقدام به انتشار برخی از اخبار کاهش نرخ دلار کرد و بدون آنکه مشخص شود چه کسی اسپانسر مالی این تبلیغات است؛ موج کاهش نرخ دلار به راه افتاد.

 

 

کاهش قیمت دلار توانست تا حدی تب و تاب بازار ارز را بخواباند؛ اما نکته اساسی این است که چرا این اسپانسر مالی مشکوک بعد از ۶ ماه به فکر چنین راه حلی افتاد و پیش از این تلاشی برای کاهش نرخ دلار در رسانه ها صورت نگرفت.

انتشار چنین اخباری شائبه تلاش دولت برای کاهش نرخ دلار را بیشتر کرد اما با تصویب لایحه FATF در مجلس این کانال از ادمین ها درخواست کرد که دیگر چنین پیام هایی را منتشر نکنند!
بسیاری از کارشناسان مدعی شده اند که دولت می تواند با تزریق ارز قیمت دلار را پایین نگاه دارد و در هفته گذشته نیز با چنین اقدامی توانسته است به کاهش نسبی قیمت دلار کمک کند؛ همزمانی تبلیغات کانال ها با توییت وزیر ارتباطات در کنار کاهش نرخ دلار شائبه های زیادی را رقم زده است.