ایسنا/کرمانشاه رئیس کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: اگر در گذشته حرف از صندلی‌های خالی می‌زدیم، الان باید بگویم اصلا صندلی پُری در این آموزشگاه‌ها نداریم و همه صندلی‌ها خالی هستند. فرهاد جامه‌شورانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حال و روز ناخوش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، […]

ایسنا/کرمانشاه رئیس کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان کرمانشاه گفت: اگر در گذشته حرف از صندلی‌های خالی می‌زدیم، الان باید بگویم اصلا صندلی پُری در این آموزشگاه‌ها نداریم و همه صندلی‌ها خالی هستند.

فرهاد جامه‌شورانی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به حال و روز ناخوش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: چیزی از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای باقی نمانده و این آموزشگاه‌ها شدیدا با کمبود مهارت‌آموز مواجه شده‌اند.

جامه شورانی با اشاره به ظلم هایی که به آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای می‌شود، گفت: سازمان فنی و حرفه ای بعضا به سازمانهای نیمه‌دولتی و به اصطلاح خصولتی‌ها مثل اصناف، اتحادیه‌ها و… مجوزهایی را برای ارائه آموزش‌های فنی‌وحرفه ای می‌دهد که این مجوزها علاوه بر اینکه آموزشگاه‌های آزاد را از کارآموزهای ارجاعی این سازمان‌ها محروم می‌کند و در خالی‌تر شدن صندلی آموزشگاه‌های آزاد بی‌تاثیر نیست، به دلیل عدم توان این بخش‌ها در ارائه آموزش‌های مهارتی باکیفیت، معمولا آموزش‌های لازم به این افراد داده نمی‌شود و نه آن صنف می‌تواند از این آموزش‌ها بهره کافی ببرد و نه آموزشگاه‌های آزاد از مزایای آن بهره مند شوند.

رئیس کانون آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای استان کرمانشاه اشاره ای هم به شیوع بیماری کرونا و تحت تاثیر قرار گرفتن آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای از نظر تعداد مهارت‌آموزان داشت و گفت: اگرچه کرونا همه مشاغل را تحت تاثیر قرار داده، اما در این بین آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای دچار مشکلات خیلی زیادی شده و تحت تاثیر کرونا تقریبا تمامی مهارت‌آموزان خود را از دست داده‌اند.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
اختلافات خانوادگی منجر به سه قتل عمد

جامه شورانی با اشاره به سمت‌وسو گرفتن آموزش‌ها در همه بخش‌ها به سمت آموزش‌های مجازی، گفت: آموزشگاه‌های آزاد هم برای برون رفت از مشکلات خود ناچار به جهت‌گیری به سمت آموزش‌های مجازی هستند، اما قوانین دست و پاگیر فنی و حرفه ای مشکلات فراوانی را پیش روی آموزشگاه‌های آزاد بخش خصوصی قرار داده‌ است.

جامه شورانی اضافه کرد: سازمان فنی و حرفه ای برای اخذ مجوز آموزشگاه‌های مجازی آزاد فنی و حرفه‌ای سخت‌گیری‌های زیادی می کند، در حالیکه وزارتخانه‌های دیگری مثل آموزش و پرورش، ارشاد و یا نهادهایی مثل صنعت معدن، تجارت، شهرداری و … قوانین سهل‌تری برای مجوز دادن به آموزشگاه‌های مجازی دارند. به عنوان مثال برای اخذ مجوز آموزشگاه مجازی آزاد در بخش فنی و حرفه ای باید بستری را فراهم کرد که حدود ۳۰۰ میلیون تومان هزینه در پی دارد، در حالیکه هیچ تضمینی برای بازگشت این هزینه‌ها وجود ندارد و ممکن است استقبال متقاضیان این آموزشگاه‌ها کفاف هزینه‌های آنها را ندهد.

آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای نیازمند حمایت هستند

وی در ادامه با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ حمایتی از آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای نمی‌شود، گفت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای باید با واگذاری اختیارات بیشتر به آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای گام‌های مهمی برای حل مشکل این آموزشگاه‌ها بردارد و توان رقابتی آنها را با آموزشگاه‌های آزاد دیگر بخش‌ها بالا ببرد.

عضو هیئت مدیره کانون آموزشگاه های آزاد فنی‌وحرفه‌ای کشور راهکار موجود برای حل مشکلات آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه‌ای را اجرای درست قوانین آموزشی عنوان کرد و افزود: به عنوان مثال بر اساس قوانین موجود سازمان فنی و حرفه‌ای، اگر آموزشگاه بخش خصوصی مجوز آموزش در یک حوزه را داشته باشد، بخش دولتی باید به آن بخش ورود نکند، در حالیکه عملا این قانون زیرپا گذاشته می‌شود و همین موضوع آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای را با مشکل مواجه کرده و البته کارآموزان را هم دچار سردرگمی کرده است.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
امکان حمل یکسره بار از ایران به عراق فراهم شود/ عراق دو مرزشیخ صله و شوشمی کرمانشاه را به رسمیت بشناسد

وی با بیان اینکه آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای نیاز به حمایت دارند، اضافه کرد: آموزشگاه‌های آزاد فنی‌وحرفه‌ای نیازمند حمایت بوده و همه اینها در حالی است که به گواهی آمار تسهیلات اختصاص داده شده به این آموزشگاه‌ها در سنوات گذشته کمترین انحراف را داشته و جزو خوش حساب ترین مشتریان بانک‌ها هستند.

عضو هیئت مدیره کانون آموزشگاه های آزاد فنی‌وحرفه‌ای کشور گفت: در استان کرمانشاه ۲۵۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای داشتیم که هم اکنون تنها ۵۰ آموزشگاه، آن هم به صورت نیمه فعال هستند. این تعداد در کل کشور بین یازده تا ۱۲ هزار آموزشگاه است که به جرات می گویم هم اکنون ۱۵۰۰ آموزشگاه فعال هستند و مابقی نیمه فعال و یا حتی تعطیل هستند.

انتهای پیام