خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه صنعت خودروسازی و ظهور شرکت‌های خودروساز در کشور مقوله بهسازی، توسعه و گسترش راه‌ها از جمله راه آهن، جاده‌های زمینی و خطوط هوایی حتی در زمانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، به یکی از راهبردهای نظام اجرایی تبدیل شد و به دنبال افزایش […]

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با توسعه صنعت خودروسازی و ظهور شرکت‌های خودروساز در کشور مقوله بهسازی، توسعه و گسترش راه‌ها از جمله راه آهن، جاده‌های زمینی و خطوط هوایی حتی در زمانی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، به یکی از راهبردهای نظام اجرایی تبدیل شد و به دنبال افزایش تلفات سوانح جاده‌ای ناشی از این وضعیت دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان دست اندرکار اصلاح امر، پرچم ایمن سازی راه‌ها را برافراشت.

انقلاب اسلامی ایران سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه و جهان بوده و شاید توصیف حضرت امام خمینی (ره) از انقلاب با عناوینی چون «معجزه قرن» و «انفجار نور» زیباترین تعبیر برای آن باشد.

بنابراین تبیین صحیح و دقیق دستاوردهای انقلاب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که اگر نسل جوان نسبت به این دستاوردها آگاهی نداشته باشند ممکن است این تلقی در ذهن آنها ایجاد شود که این انقلاب هیچ ثمره‌ای نداشته و باید کنار گذاشته شود.

در دوران منحوس پهلوی وضعیت راه‌ها و محورهای مواصلاتی منتهی به شهرها و روستاها نه تنها خوب نبود بلکه می‌توان گفت وضعیت فجیعی داشت و در این بین روستاها وضعیت بدتری داشتند.

در اواخر دوران پهلوی دوم بیشتر روستاهای استان کرمانشاه از نبود عدالت و راهسازی رنج می‌بردند اما با ظهور انقلاب اسلامی در ایران راه سازی به ویژه در راه‌های روستایی در اولویت قرار گرفت به طوری که هم اکنون پنج هزار و ۱۷۵ کیلومتر از راه‌های روستایی استان کرمانشاه آسفالت و شوسه شده‌اند.

پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با نبود راه‌های مواصلاتی مناسب برای برخی روستاها و شهرها موجب شده بود که مردم برای تردد گاهی از اسب و الاغ استفاده کنند.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
تهدید جدی در انتظار گمرکات کرمانشاه/آیا پایانه های مرزی جانسالم به در می برند؟

بنابراین بهبود وضعیت راه‌های روستایی و شهری را می‌توان از دستاوردهای انقلاب اسلامی عنوان کرد، رسیدگی به محروم‌ترین اقشار جامعه را که همان روستاییان است را در صدر اقدامات خود قرار داد و پیشرفت و بهبود راه‌های روستایی در دوران بعد از انقلاب گواه این ماجرا است.

ساخت ۳۹۹.۸ کیلومتر راه اصلی پس از انقلاب در کرمانشاه

فریبرز کرمی در گفتگو با خبرنگار مهر وضعیت راه و جاده‌های کشور را در دوران قبل و پس از انقلاب اسلامی ایران مقایسه و اظهار کرد: در دوران پهلوی هیچ بزرگ‌راهی در استان کرمانشاه وجود نداشت، عمده فعالیت‌های حوزه راه سازی و راهداری پس از انقلاب صورت گرفته به طوری که در حال حاضر بیش از ۴۱۶ کیلومتر بزرگراه در استان وجود دارد.

وی با اشاره به وجود ۱۲۸ کیلومتر راه اصلی پیش از انقلاب در استان کرمانشاه، افزود: امروزه بیش از ۳۹۹ کیلومتر راه اصلی و بیش از ۷۴ کیلومتر راه فرعی در استان وجود دارد، این در حالی است که پیش از انقلاب هیچ گونه راه فرعی در کرمانشاه وجود نداشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: طبق آمار موجود، در زمان حکومت پهلوی طول راه‌های شریانی استان از ۱۲۸ کیلومتر تجاوز نمی‌کرد ولی پس از انقلاب اسلامی طول راه‌های شریانی بیش از ۸۹۰ کیلومتر شده که این مسئله نشان دهنده تأثیر انقلاب اسلامی در زمینه راه سازی و تأمین رفاه کشور است.

چیزی به نام پرسنل راهداری در دوران پهلوی وجود نداشت

کرمی با بیان اینکه هم اکنون ۵۶۰ نفر راهدار در استان کرمانشاه در حال خدمت رسانی برای تقویت و حفظ راه‌ها هستند، گفت: در دوران پهلوی چیزی به نام پرسنل راهداری برای ارائه خدمات در راهدارخانه‌ها و محورهای مواصلاتی استان وجود نداشت.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
تصاویر خودکشی دختر 13 ساله در گچساران / عصر امروز

وی افزود: امروزه تعداد ماشین آلات سنگین، نیمه سنگین و سبک ۳۵ راهدارخانه فعال استان ۴۷۶ عدد بوده که این تعداد به هیچ عنوان در ۲۰ راهدارخانه پیش از انقلاب وجود نداشت.

به گفته کرمی اقدامات راهداری جمهوری اسلامی ایران به استقرار در راهدارخانه‌ها محدود نشده و ۴۲۰ گشت مجهز به سیستم جی پی اس راهداری به طور مداوم راه‌های استان کرمانشاه را مورد ارزیابی قرار می‌دهند در صورتی که پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی گشت به این شکل وجود نداشت.

ساخت ۱۳ تونل و بیش از ۱۲ هزار پل پس از پیروزی انقلاب در کرمانشاه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در دوران پهلوی دوم تنها یک تونل در استان کرمانشاه ساخته شده بود، بیان کرد: انقلاب جهت ارتقا هرچه بیشتر رده‌های ارتباطی زمینی ۱۳ تونل در استان کرمانشاه ساخته که طول آن‌ها به نزدیک چهار کیلومتر می‌رسد، پیش از این انقلاب شکوهمند طول تنها تونل استان ۱۲۸ متر بوده است.

کرمی با بیان اینکه تعداد پل‌های استان کرمانشاه ۱۲ هزار و ۵۲۶ عدد است، بیان کرد: پیش از انقلاب پل در جاده‌ها و محورهای مواصلاتی همچون انجام روکش آسفالت، اجرای خط کشی راه‌ها و نصب علائم اخطاری معنا و مفهومی نداشته است.

وی ادامه داد: هم اکنون ۲۸ هزار مسیر نما و علائم اخطاری در جاده‌های استان کرمانشاه نصب و ۳۹۴ هزار کیلومتر از راه‌ها خط کشی شده است.

گفتنی است، انجام روکش آسفالت تنها بین سال‌های ۹۲ تا ۹۸ حدود یک هزار و ۲۹۲ کیلومتر بوده است.