حکایت دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات مدیران اجرایی و تداوم …
حکایت دخالت نمایندگان مجلس در انتصابات مدیران اجرایی و تداوم …

 بهزاد خالوندی /  طی این سال ها دخالت ها و اعمال نظرهای برخی نمایندگان در روند انتصابات مدیران اجرایی دستگاه های و فرمانداران و بخشدران، آنقدر متداول شده که برخی ممکن است فکر کنند این کار بخشی از وظایف و اختیارات نمایندگان است. این یادداشت به آسیب شناسی این رویکرد و آثار و تبعات منفی […]

 بهزاد خالوندی /  طی این سال ها دخالت ها و اعمال نظرهای برخی نمایندگان در روند انتصابات مدیران اجرایی دستگاه های و فرمانداران و بخشدران، آنقدر متداول شده که برخی ممکن است فکر کنند این کار بخشی از وظایف و اختیارات نمایندگان است. این یادداشت به آسیب شناسی این رویکرد و آثار و تبعات منفی آن بر توسعه کرمانشاه می پردازد.

📌 اگر یک مدیر از قوه مجریه در فرایند انتخابات مجلس، به نفع نامزد دلخواه خود حتی یک رای جابجا کند، مرتکب جرم شده و می توان برابر با قانون با وی برخورد کرد و حق هم همین است.

📌 ولی در طرف مقابل اگر یک نماینده مجلس فراتر از اختیارات خویش با لابی، اعمال نفوذ، فشار‌ و رایزنی، مدیر اجرایی مدنظر خود را در ساختار قوه مجریه منصوب کند، اینکار قابلیت پیگرد قانونی ندارد.

📌 در یک سو برای برخورد با متخلفان قوانین الزام آور پیش بینی شده و در سوی دیگر تقریبا موضوع مسکوت و مغفول مانده است‌‌. و این حکایت یک بام دو هوا به توسعه این کشور سخت لطمه زده است.

📌 طی این سال‌ها برخی نمایندگان، با توجه به میزان نفوذ خود، در عزل و نصب‌های مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران، بخشداران و … دخالت کرده‌اند و حتی گاه بدون هماهنگی با مدیر ارشد استان حکم انتصاب مدیرکل دلخواه خود را از وزیر مربوطه گرفته‌اند.

📌 اگر اینگونه رویه‌ها و رویکردهای برخی نمایندگان برای کرمانشاه توسعه آفرین بود که پس از سال ها همچنان رکورددار بیکاری فلاکت در کشور نبودیم.

📌 در شرایطی که افکار عمومی شخص استاندار را مسئول پاسخگویی به شاخص‌های فلاکت، بیکاری و وضعیت تورم و سرمایه‌گذاری در استان می داند، عقلانی و اخلاقی این است که به اختیارات قانونی استاندار در انتصاب و یا عزل مدیران استان احترام بگذاریم.

📌 اگر نماینده‌ای طی این سال‌ها در عزل و نصب ها دخالت داشته اخلاقا باید مسئولیت خویش را در قبال عملکرد مدیران منتسب به خود را هم بپذیرد که متاسفانه هیچگاه اینگونه نبوده است.

📌 در این سال‌ها اگر به بررسی عملکرد استانداران موفق در کرمانشاه در دولت‌های مختلف بپردازیم یکی از ویژگی‌های اصلی آن‌ها، اقتدار نسبی‌ها آن‌ها در برابر فشارهای بیرونی برای عزل و نصب مدیران استان بوده است.

📌 نمایندگان می‌توانند به عنوان پیشنهاد دهنده، افراد توانمند، دغدغه‌مند و تلاشگر را برای تصدی پست‌های مختلف معرفی کنند و به این شکل در کارآمدی و توانمندسازی بدنه مدیریتی استان نقش آفرینی‌های توسعه گرایانه داشته باشند. و اگر در جایی هم ناکارآمدی، فساد و ترک فعل مشاهده کردند بدون تعارف آن را مطرح کنند.

📌 یک نماینده از جایگاه قانونی محکمی برخوردار است و می‌تواند در حدود اختیارات و با استفاده از ظرفیت‌های قانونی مجلس محترم شورای اسلامی در تعامل با وزارتخانه‌ها و یا شخص وزیر کشور در توسعه استان و رفع مشکلات و موانع موجود نقش آفرین باشد. و اگر مدیری در کار خود ناتوان بود به هیئت دولت و یا وزرا و مدیریت ارشد استان منعکس کنند و خواهان تغییر مثبت در شرایط موجود شود.

📌 مردم انتظار دارند، نمایندگان محترم بخش مهمی از باز گران مشکلات استان را بر دوش بکشند و در قبال بهبود شاخص های موجود تلاش کنند. وظیفه توسعه تنها بر عهده دستگاه اجرایی نیست و همه در برابر آن مسئول هستیم.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
نحوه شهادت حضرت زهرا (س)؛ سوال کاربران از گوگل/ لباس بلوچیحمید سوریان را به صدر جست و جو‌ها کشاند/ گزارش رسانه ملی ماجرایگوهر عشقی را داغ‌تر کرد/ یک مصاحبه کوتاه آتنه فقیه نصیری را ترندکرد