خوش شانس تر از این فرهنگیان نداریم / برنامه ویژه آموزش و پرورش برای این افراد

کشف استعداد دانش آموزان یکی از مهمترین مسائل در آموزش و پرورش است. هر دانش آموز دارای استعدادهای خاص خود است که با شناسایی و توسعه آنها، می‌توان به بهبود عملکرد و پیشرفت آنها کمک کرد. این کار به دانش آموزان کمک می‌کند تا بهترین نتیجه را در تحصیلات خود بگیرند و در آینده شغلی خود موفق شوند. همچنین، شناسایی استعدادهای دانش آموزان به مدارس کمک می‌کند تا برنامه‌های آموزشی خود را بر اساس نیازهای دانش آموزان و استعدادهای آنها طراحی کنند. در نتیجه، کشف استعداد دانش آموزان به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای آموزشی، برای بهبود کیفیت آموزش و پرورش و توسعه دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است.

طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش، ستاد ملی تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای تحت عنوان «کشف استعدادهای معلمی» داشته است که طبق آن دانش‌آموزانی که خلق و خوی معلمی دارند می‌توانند در آینده معلمان این وزارتخانه شوند.

همچنین آیین نامه جذب استعدادهای برتر ملی در حوزه‌های آموزشی، فرهنگی، تربیتی، قرآنی، هنری، ادبی، پژوهشی، تربیت بدنی و ادبی نیز تدوین شده و گرچه هنوز نهایی و قانونی نشده اما امور حقوقی آن در حال انجام است.

از سوی دیگر با توجه به اینکه دانشجویان دانشگاه فرهنگیان از بدو ورود خود به دانشگاه مستخدم وزارت آموزش و پرورش می‌شوند و حقوق دریافت می‌کنند، اجرای این مصوبه نیاز به ردیف استخدامی دارد چراکه اینها دانشجوی عادی محسوب نمی‌شوند؛ از این رو قرار شده است سازمان امور اداری و استخدامی ۱۰ درصد از کل ردیف‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش را برای این کار اختصاص دهد.

کدام دانش آموزان مشمول مصوبه «کشف استعدادهای معلمی» می‌شوند؟

در همین راستا رضامراد صحرایی درباره جزئیات مصوبه «کشف استعدادهای معلمی» شورای عالی انقلاب فرهنگی، با بیان اینکه ما معتقدیم دانش آموزان ممتاز باید مسیر متفاوتی برای رفتن به دانشگاه طی کنند، تاکید کرد: دنبال این هستیم که یک مسیر جذب و شناسایی معلمی از بین بهترین دانش آموزان خود محقق کنیم. درواقع دانش‌آموزانی که دارای مقام یا مدال ملی در حوزه‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، هنری، تربیت بدنی، قرآنی و… هستند؛ در سامانه‌ای ثبت‌نام کنند. بنابراین، شاخصه این دسته از دانش‌آموزان برای معلم شدن بدون شرکت در آزمون کتبی، داشتن مدال یا مقام ملی است.

نیازی به شرکت در کنکور «تربیت معلم» نیست / صلاحیت این دانش‌آموزان در کانون‌های ارزیابی احراز می‌شود

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا در صورت نهایی شدن این مصوبه و طی شدن مراحل قانونی آن، برای جذب این دسته از دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان سهمیه جداگانه‌ای در نظر گرفته می‌شود؟، توضیح داد: خیر سهمیه ندارند، بلکه دیگر نیازی نیست این دانش آموزان فرآیند شرکت در آزمون کتبی را طی کنند.

پیشنهاد فر نیوز
پشت پرده یارانه سوخت هواپیما / سهم مردم عادی هیچ است

وی در پاسخ به اینکه بنابراین این دسته از دانش‌آموزان برتر نباید در کنکور «تربیت معلم» که خاص دانشگاه فرهنگیان است شرکت کنند؟، تصریح کرد: می‌توانند در آن آزمون نیز شرکت کنند اما دیگر لازم نیست در آزمون تربیت معلم شرکت کنند و این دسته از دانش‌آموزان از طریق احراز صلاحیت در کانون‌های ارزیابی وارد دانشگاه فرهنگیان می‌شوند. البته این شرایط برای زمانی است که مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی نهایی شود چراکه هنوز مراحل قانونی خود را طی نکرده است.

سابقه تحصیلی در قبولی این دانش‌آموزان اثر دارد

صحرایی در عین حال ادامه داد: سپس سابقه تحصیلی آنها نیز مد نظر قرار می‌گیرد چراکه سابقه تحصیلی این دانش‌آموزان در قبولی آنها برای دانشگاه فرهنگیان نیز تاثیر دارد. همانند کنکور سراسری که امسال سهم سابقه تحصیلی در تراز دانش‌آموز و قبولی او در کنکور ۵۰ درصد است، برای قبولی این دانش‌آموزان در دانشگاه فرهنگیان بدون برگزاری آزمون کتبی نیز سابقه تحصیلی به همان اندازه کنکور سراسری، تاثیر دارد. در نهایت نیز توانایی این دانش‌آموزان برای معلم شدن در کانون‌های ارزیابی مورد بررسی قرار می‌گیرد و اگر تایید شوند در مسیر معلم شدن قرار می‌گیرند.

وی درباره اینکه آیا این فرآیند در دانشگاه‌های دیگر و برای جذب این دسته از دانش‌آموزان دارای مدال یا مقام ملی در رشته‌های مختلف اجرا خواهد شد؟، عنوان کرد: فعلا اختیار دانشگاه فرهنگیان با ما است و امیدوارم این امر در همه دانشگاه‌ها امکانپذیر شود.

پیشنهاد فر نیوز
ارزان ترین خودرو داخلی چند شد؟ / لیست قیمت انواع خودرو در بازار