در مصرف آجیل زیاده روی نکنید
در مصرف آجیل زیاده روی نکنید

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در  این رابطه گفت: آجیل‌ها و انواع شیرینی و شکلات یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های زینت‌بخش سفره‌های نوروزی است، اما با وجود مزایای این خوراکی‌ها زیاده روی در مصرف آجیل، شیرینی و شکلات می‌تواند […]

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه،  کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در  این رابطه گفت: آجیل‌ها و انواع شیرینی و شکلات یکی از مهم‌ترین خوراکی‌های زینت‌بخش سفره‌های نوروزی است، اما با وجود مزایای این خوراکی‌ها زیاده روی در مصرف آجیل، شیرینی و شکلات می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی برای بدن شود.

سلیمانی افزود: از نظر اصول تغذیه مصرف مغز دانه‌ها کلسترول خون را پایین می‌آورد، خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را کم می‌کند، منبع پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف است، موجب افزایش سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از پوکی استخوان و بیماری‌های دوران پیری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: باوجود مفید بودن چربی این مواد غذایی، افراط در مصرف مغز دانه‌ها موجب اضافه‌وزن و چاقی خواهد شد. آجیل‌ها از خوراکی‌های پرکالری محسوب می‌شود به طوریکه ازنظر ارزش تغذیه‌ای، یک نعلبکی آجیل دارای تقریباً ‪ ۶۰۰‬کالری انرژی معادل دو بشقاب برنج است.

این کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اظهار داشت: زیاده‌روی در مصرف آجیل به دلیل دیرهضم بودن، موجب اختلالات گوارشی متعددی نظیر نفخ، حالت تهوع و استفراغ می‌شود و مصرف بالای آجیل شور به دلیل نمک زیادی که در هنگام تهیه آن استفاده شده است، موجب افزایش فشارخون می‌شود.

سلیمانی با بیان اینکه در هنگام خرید آجیل باید به تازگی و نحوه نگهداری این مغز دانه‌ها توجه شود، گفت: در صورت نگهداری نامناسب و نگهداری در محل مرطوب، احتمال کپک‌زدگی آجیل بسیار بالاست و در اثر کپک‌زدگی دانه‌های آجیل، ماده سمی به نام آفلاتوکسین تولید می‌شود که در ایجاد سرطان کبد نقش مؤثری دارد، بنابراین بهتر است آجیل در یخچال یا فریزر نگهداری شود.

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
ایران اسلامی ابرقدرت بلامنازع منطقه است

وی هم چنین شهروندان را به استفاده کمتر از شیرینی‌جات و قند‌های ساده توصیه کرد و گفت: دریافت روزانه انواع قند‌های ساده و شیرینی‌جات باید به کمتر از ۱۰ درصد از کل انرژی دریافتی روزانه کاهش یابد و اگر این مقدار به کمتر از ۵ درصد از کل انرژی دریافتی روزانه برسد، سلامتی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: برای نگهداری شیرینی و شکلات بهتر است روی آن‌ها با ورقه‌های شفاف پلاستیکی پوشانده و یا در یخچال و فریزر نگهداری شوند. شکلات‌های فله‌ای و یا تخته‌ای، استاندارد و قابل‌اطمینان نیستند و اگر می‌خواهید شکلات و آب‌نبات را برای عید بخرید، به سراغ انواع بسته‌بندی‌شده آن بروید که علامت استاندارد و پروانه ساخت داشته باشند.

سلیمانی با بیان اینکه افراد چاق بیشتر در خطر ابتلا به ویروس کرونا هستند، گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا باید به جای مصرف تنقلات و مواد غذایی با نمک، چربی و قند بالا از مواد غذایی با نمک، قند و چربی کمتر استفاده کنیم تا این دوران همه‌گیری را با سلامتی پشت سر بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا مردم از احتمال آلودگی آجیل، شیرینی و شکلاتی که خریداری می‌کنند نگران هستند، گفت: می‌توان با انجام راهکار‌هایی از انتقال ویروس جلوگیری کرد که یکی از روش‌های ساده و کاربردی برای از بین بردن ویروس کرونا حرارت دادن آجیل‌ها از راه تفت دادن یا حرارت دادن سریع شیرینی‌های خشک است، همچنین قرار دادن آجیل‌ها در سینی فر و داغ کردن آن‌ها به مدت ۳۰ ثانیه نیز از روش‌های مؤثر در پیشگیری از شیوع کرونا است.
انتهای پیام/ز

پیشنهاد می شود این مطلب را نیز بخوانید
۹۱ فوتی جدید کرونا در کشور/ ۸۳۳۰ بیمار دیگر شناساییشدند