دست خالی برخی نابینایان از آزمون آموزگاری

آزمون استخدامی آموزگاری در حالی هشتم اردیبهشت ماه برگزار شد که از میان ۲۸ هزار نفری که قرار است استخدام شوند، سهمیه معلولان ۸۰۰ نفرطبق قانون جذب سه درصدی معلولان است. با اعلام نتایج قبول شدگان اما، برخی معلولان مدعی هستند علی‌رغم قبولی در آزمون، به صرف «نابینایی» در مرحله ارزیابی‌ها «رد» شده‌اند، ادعایی که مجلس نیز به آن ورود کرده است اما آموزش و پرورش آن را رد می‌کند.

به گزارش چویرنیوز و به نقل از ایسنا، هشتم اردیبهشت ماه بود که آزمون استخدامی آموزگاری برگزار و با رقابت ۵۳۰ هزار داوطلب (در آزمون استخدامی ماده ۲۸) مقرر شد پس از طی فرآیندها، ۲۸ هزار آموزگار در کشور استخدام می‌شوند.

صحرایی، وزیر آموزش و پرورش در این رابطه یکی از مهمترین تحولات صورت گرفته در برگزاری آزمون امسال را توجه به نمره مصاحبه و آزمون‌های ارزیابی و افزایش وزن تاثیر این بخش در پذیرش نهایی افراد برای حرفه معلمی اعلام کرده و گفته بود: «بر این اساس ۴۰ درصد نمره مربوطه به آزمون کتبی و ۶۰ درصد نمره مربوط به آزمون‌های ارزیابی و مصاحبه است که دو روز پس از اعلام نتایج آغاز خواهد شد.»

اما باتوجه به ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت که در پی آن دولت مکلف است حداقل ۳ درصد از مجوزهای استخدامی (‌رسمی، ‌پیمانی، کارگری) دستگاه‌های دولتی و عمومی اعم از وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسات،‌ شرکت‏‌ها و نهادهای عمومی و انقلابی و دیگر دستگاه‏‌هایی که از بودجه عمومی کشور ‌استفاده می‌کنند به جز موارد ذکر شده در بندهای (ت) و (ث) ماده (۱۱) این قانون را به افراد دارای معلولیت واجد شرایط اختصاص دهد، سجاد صدیقی- مدیر پروژه‌های استخدامی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش از ظرفیت ۸۰۰ نفری جذب معلولان از طریق آزمون آموزگاری خبر داده و درخصوص شرایط جذب معلولان از طریق آزمون آموزگاری گفته بود: طبق قانون حدود ۳۳ درصد از مجموع ظرفیت استخدام در کشور مربوط به سهمیه است که از این بین ۳ درصد در هر آزمونی به سهمیه معلولان اختصاص دارد. بنابراین داوطلب دارای معلولیت می‌تواند در سهمیه آزاد و یا در سهمیه ۳ درصدی خود در هر آزمونی شرکت کند. در خصوص آزمون‌های آموزش و پرورش هم همین است. در واقع سه درصد از ۲۸ هزار نفری که از طریق آزمون آموزگاری جذب آموزش و پرورش می‌شوند، به معلولان اختصاص دارد و این رقم چیزی در حدود ۸۰۰ نفر می‌شود.

به گفته صدیقی شرایط جذب معلولان در این آزمون همانند سایرین است و معلولان نیز می‌توانند به صرف احراز شایستگی، جذب شغل آموزگاری شوند. از طریق آزمون آموزگاری ظرفیت جذب به عنوان آموزگار ابتدایی و آموزگار استثنایی وجود دارد و معلولان می‌توانند به صرف احراز شایستگی در هر دو مسیر جذب شوند. شرایط جذب برای آموزگار استثنایی نیز همینگونه است، هرچند کار با دانش آموز استثنایی به شدت سخت تر است و حد توانمندی‌های معلمین استثنایی از سایر معلمین باید بالاتر باشد
علی‌رغم تمامی این اظهارات، به تازگی برخی نابینایان مدعی شده‌اند که علی‌رغم قبولی در آزمون استخدامی اردیبهشت‌ ماه، در مرحله معاینه و کمیسیون پزشکی به دلیل معلولیت در بینایی رد شده‌اند. «شبنم» یکی از افراد دارای معلولیت بینایی، متولد ۱۳۷۱ و فوق لیسانس، از استان زنجان در آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای آموزگاری با سهمیه سه درصد معلولین شرکت کرده است. او مدعی است که علی‌رغم قبولی در آزمون، به علت نابینایی از حضور در مصاحبه شفاهی منع شده است: «البته اصلا معاینه نشدم و فقط در بخش کمیسیون پزشکی، بینایی‌سنج پرسید چقدر می‌توانی ببینی که آن فرد هم نه پزشک و نه نماینده بهزیستی بود».

«موسی» نیز متولد ۱۳۶۵ و دچار آلبینیسم و ضعف بینایی است. او هم در اظهاراتی مشابه با بیان اینکه در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش برای آموزگاری در شهرستان آباده و شیراز قبول شده‌ام، عنوان کرد که «برای برخورداری از سهمیه سه درصد استخدامی معلولان از سازمان بهزیستی نامه گرفتم. پس از شرکت در آزمون گفتند به خاطر ابتلا به «آلبینیسم» در کمیسیون پزشکی رد شدم».

«محمدامین» نیز ساکن استان گلستان است و ۲۳ سال دارد. او دچار کم‌بینایی شدید است که با مدرک کارشناس علوم تربیتی و دانشجوی ارشد برنامه نویسی درسی در آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش شرکت کرده و قبول شده اما مدعی است: « در کمیسیون پزشکی توانمندی سنجش نشد و تنها سه سوال پرسیدند؛ بینایی شما در چه حد است؟ از کی مبتلا به کم بینایی هستید و چقدر به خط بریل مسلط هستید؟ و درنهایت هم گفتند به علت کم‌بینایی رد شده‌اید».
این درحالیست که سال گذشته منصور اله‌وردی – مسئول دبیرخانه کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان سازمان بهزیستی کشور گفته بود: مشکلی که در رابطه با سهمیه سه درصدی استخدام افراد دارای معلولیت داریم، ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری است که استخدام را مشروط به سلامت جسمی و روانی کرده است. براساس بند “ز” این ماده قانونی، داشتن سلامت جسمانی و روانی و توانایی برای انجام کاری‌که استخدام می‌شوند براساس آئین نامه‌ای که با پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می‌رسد، از شرایط عمومی استخدام است.

اله وردی افزوده بود: بند «ز» ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، آیین نامه اجرایی دارد که به دستگاه‌ها ابلاغ شده و براساس بند ۵ آیین نامه اجرایی بند «ز» ماده ۴۲ قانون مدیریت خدمات کشوری، استخدام معلولان به شرط آنکه به تشخیص سازمان بهزیستی کشور، معلولیت مانع از مأموریت کاری آنها نباشد بلامانع است و طبق آن، صلاحیت تشخیص توانایی احراز پستی که فرد دارای معلولیت در آن قبول شده، برعهده سازمان بهزیستی است. آیین نامه اجرایی ماده ۴۲ به پیشنهاد سازمان اداری استخدامی مصوب شده است.

وی تاکید کرده بود: هیچ دستگاهی نمی تواند فرد دارای معلولیت را به جرم ناتوانی و معلولیت رد کند مگر اینکه بهزیستی براساس معاینات جسمانی این ناتوانی را تائید کند. هنگام معاینه و مصاحبه، دستگاه‌ها موظفند بهزیستی را دعوت کنند و بهزیستی می تواند بگوید که فرد دارای معلولیت صلاحیت احراز شغل را دارد یا نه اما متاسفانه برخی دستگاه‌ها این موضوع را نادیده می‌گیرند و خودشان فرد دارای معلولیت را رد می کنند. هر فرد دارای معلولیتی که در آزمون استخدامی قبول شد هنگام مصاحبه و معاینه حتما به نماینده بهزیستی اطلاع دهد که همراه آنها برود و توانایی‌های او را تایید کند.

مهدی ساعدی خبرنگار حوزه معلولین

نوشته دست خالی برخی نابینایان از آزمون آموزگاری اولین بار در پایگاه خبری چویر نیوز. پدیدار شد.