اثر تنش‌های بین‌المللی بر “بورس” ماندگار نیست

دکتر علیرضا رستمی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به وضعیت نامناسب بازار سرمایه طی چند روز گذشته، گفت: ریسک سیاسی یکی از مهمترین عواملی است که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد و طی چند وقت اخیر با تشدید تنش‌های بین‌المللی شاهد آثار و تبعات این ریسک بر بازار سرمایه بودیم.

وی اثر مسائل سیاسی بین‌المللی را بر بازار سرمایه کوتاه مدت دانست که به تدریج کمرنگ و محو می‌شود و افزود: هم اکنون نیز شاهد آن هستیم که طی دو روز گذشته وضعیت بازار کمی بهبود یافته و امیدواریم این روند ادامه یابد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه آنچه که درباره بازار سرمایه نگرانی ایجاد می‌کند عدم اطمینان سهام‌داران نسبت به شرایط اقتصادی آینده کشور است، خاطرنشان کرد: لازم است برای بهبود وضعیت بازار، دولت چشم انداز روشن و امیدبخشی را پیش روی اقتصاد کشور ترسیم کند تا این امر موجب افزایش اعتماد سرمایه‌گذاران به بورس شود.

رستمی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر سهام در کف قیمتی خود قرار دارند و با این شرایط بازار ظرفیت رشد قابل توجهی دارد، اما به شرط آنکه در کنار کاهش ریسک‌های سیاسی و بین‌المللی، چشم انداز اقتصادی کشور نیز روشن باشد.

وی سپس به برنامه تزریق شش هزار میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی به بورس نیز اشاره و تاکید کرد: این رقم نسبت به حجم معاملات بازار رقم قابل توجهی نیست که بتواند بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار دهد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با بیان اینکه زمانی که بازار سرمایه در اوج بود حجم معاملات به ۱۰ تا ۱۲ هزار میلیارد تومان در روز می‌رسید که رقم شش هزار میلیارد تومان پیش آن چیزی نیست، اضافه کرد: تزریق چنین ارقامی تنها مسکن مقطعی برای بازار است و در بلندمدت اثر چندانی بر بورس نخواهد داشت.

رستمی معتقد است، تزریق این منابع برای ایامی مناسب است که فشار فروش هیجانی در بازار بالا بوده و این منابع می‌تواند این فشار فروش را تا حدودی بکاهد.

وی اصلاح وضعیت بازار سرمایه را نیازمند راهکارهای اساسی و بنیادین دانست و گفت: مسکن‌های مقطعی در این زمینه جوابگو نیست.

انتهای پیام

نوشته اثر تنش‌های بین‌المللی بر “بورس” ماندگار نیست اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی افق کرمانشاه | ofoqkermanshah.ir. پدیدار شد.