من متروپل نمی‌سازم

من متروپل نمی‌سازم

با روی گشاده از ما استقبال کرد و حدود یک ساعت مهمانش بودیم. با انبوهی از کاغذ و پوشه در دستش حرف می‌زد و موضوع برای من از آنجا جالب‌ شد که گفت: من متروپل نمی‌سازم!!!

سرمایه‌گذار و مشارکت‌ساز

(س.ا) مالک و سرمایه‌گذار ساختمان ۹ طبقه در کرمانشاه خیابان بهار، بلوار توحید، داستانش را اینطور شروع کرد: در اواخر سال ۹۸ با شخصی به نام )م.ص( که خود را مهندس و مشارکت‌ساز معرفی کرد از طریق یکی از املاکی های کرمانشاه آشنا شدم و با او قراردادی جهت ساخت ‌وساز منعقد کردم. بعدا در روند کار مشخص شد که نامبرده برخلاف ادعایش تحصیلات دانشگاهی و تخصصی در ساخت‌وساز ندارد و حتی با تهدید اجازه ورود من به ساختمان در حال ساخت را نمی‌داد. همچنین (ص) به تعهداتش طبق قرارداد عمل نکرد. او قبل از شروع ساخت‌وساز و بدون اطلاع و اجازه من به عنوان مالک، اقدام به پیش فروش واحدها کرد. طبقات ساختمان تک واحدی هستند، این در حالی است که (ص) برخی طبقات را دو واحدی و برخی واحدها را چند بار فروخته است. در فروش اول واحدها را ۲۲۰ متری فروخته و این در حالی است که طبق قرارداد واحدها باید ۲۳۵ متری ساخته شوند. با طرح شکایت فروش واحدها لغو شد اما در ادامه یک بار دیگر واحدها را با متراژ ۲۰۰ متری فروخت. در بازدید کارشناس از ساختمان مشخص شد که واحد‌های ساخته شده کمتر از ۱۸۰ متر هستند. در چندین شکایت با عناوین مختلف تخلفات (م ص) اثبات شد و همچنان پرونده در دست بررسی است.

شهرداری و نظام مهندسی

آنچه از شهرداری و نظام مهندسی انتظار می‌رود نظارت بر ساخت‌وساز اصولی، طبق ضوابط و مقررات ملی ساختمان است و این مهم از طریق کارشناسان و مهندسین تحت نظارت آنها انجام می‌شود. طبق مدارک و شواهد ارائه شده به دادگاه ساختمان بدون نقشه اجرایی و محاسباتی ساخته شده، اکنون دارای ترک‌های بسیار خطرناک است، جهت سکونت امن نیست و بسیاری تخلفات دیگر که مدارک مستند آنها در دسترس ادارات و سازمان‌های مربوطه قرار داده شده است این در حالی است که مهندس ناظر آقای (ا ش) در گزارشاتش نه تنها هیچ تخلفی را به شهرداری گزارش نداده بلکه آن را تایید نیز کرده است. همچنین سه نفر از کارشناسان خوشنام دادگستری پس از بازدید و نظارت تایید کرده‌اند که ساختمان بدون نقشه اجرایی ساخته شده است. در حال حاضر پرونده و شکایت از متخلف/متخلفین در دست بررسی است و در موارد مختلف تخلف ثابت شده، اما آنچه مهم و در اولویت است جان و مال شهروندان می‌باشد و ساختمان خیابان بهار تنها یکی از پروژه‌های مشارکت سازی (م ص) در سطح شهر است.

مسئولین و جان شهروندان

در ادامه و با پیگیری‌ از دستگاه ها و ادارات استان و ارائه کلیه مدارک و مستندات دکتر یگانه مدیر کل مدیریت بحران استان طی نامه‌ای به شماره ۱۵۲۶۷۲ تاریخ ۲۷ آذر ۱۴۰۲ با قید عبارت ادعای ناایمن بودن سازه احداثی توسط سازنده، با مخاطب قراردادن مدیران ارشد استان:دکتر صحرایی استاندار کرمانشاه، دکتر رحیمی معاون دادستان در امور پیشگیری از وقوع جرم و حفظ حقوق عامه، دکتر نوروزی شهردار کرمانشاه و دکتر حسن بیگی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کرمانشاه خواستار اقدام فوری و رسیدگی شده‌اند. من متروپل نمی‌سازم و به دلیل ساخت غیر اصولی و عدم رعایت ضوابط و مقررات ملی ساختمان در امور ساخت‌وساز، ساختمان مورد نظر را جهت سکونت امن نمی‌دانم. همچنین خواستار برخورد قانونی با کلیه افرادی هستم که مستندات تخلف آنها در این پروژه در دست است. امیدوارم برخورد و پیگیری قانون سبب پیشگیری از ادامه روند قانون‌شکنی توسط افراد سودجو و متخلف شود چرا که عدم برخورد به موقع و بازدارنده آنها را گستاخ تر خواهد کرد و در این مورد که با جان و مال شهروندان مرتبط است قطعا و حتما مهم و فوری خواهد بود.

 

گزارش مسعود دریابار خبرنگار فر نیوز