تاثیر باورنکردنی این ویتامین در رفع افسردگی / از خوردن این ویتامین غافل نشوید

ویتامین D یکی از ویتامین‌های مهم برای سلامتی بدن است و از آن برای جذب کلسیم و فسفر به سمت استخوان‌ها استفاده می‌شود. این ویتامین به دو صورت D۲ و D۳ در مواد غذایی وجود دارد و همچنین تحت تأثیر نور آفتاب قرار گرفته و به صورت پیش‌واکنش در پوست تولید می‌شود. علاوه بر این، ویتامین D نقش مهمی در سیستم ایمنی بدن، رشد و نمو استخوان‌ها، تقویت عضلات و حتی پیشگیری از بیماری‌هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی-عروقی و دیابت دارد. توصیه می‌شود که افراد هر روز از مقدار کافی ویتامین D از طریق مواد غذایی یا تعرض به نور آفتاب بهره‌مند شوند.

محققان با بررسی ده ها مطالعه از سراسر جهان، یک متاآنالیز در مورد ارتباط بین مصرف مکمل های ویتامین D و افسردگی انجام دادند.

طی این پژوهش، ۴۱ مطالعه کارآیی ویتامین D در مبارزه با افسردگی در بزرگسالان طی کارآزمایی‌ های تصادفی ‌سازی شده با دارونما در جمعیت ‌های مختلف بررسی شد. این مطالعات شامل بیماران مبتلا به افسردگی، افرادی از جمعیت عمومی و افرادی بود که دارای شرایط فیزیکی مختلف بودند.

نتایج متاآنالیز فوق، نشان می دهد که مکمل ویتامین D برای کاهش علائم افسردگی موثرتر از مصرف دارونما است. محققان می گویند مکمل روزانه معمولی حاوی ۵۰ تا ۱۰۰ میکروگرم ویتامین D است.

توماس میکولا، پژوهشگر ارشد این مطالعه در موسسه پزشکی بالینی در دانشگاه فنلاند شرقی ، در مورد موضوع فوق می ‌گوید: علی ‌رغم دامنه وسیع این متا آنالیز، قطعیت شواهد به دلیل ناهمگونی جمعیت‌ های مورد مطالعه و به دلیل خطر سوگیری مرتبط با تعداد زیادی از مطالعات کم است.

ویتامین D چگونه سلامت روان را بهبود می بخشد؟

محققان می گویند ویتامین D اختلالات سیستم عصبی مرکزی مرتبط با افسردگی را تنظیم می کند. این موضوع در شرایطی عنوان می شود که مطالعات مقطعی قبلی کمبود ویتامین D و علائم افسردگی را مرتبط کرده اند. با این حال، متا آنالیزهای قبلی در مورد اثرات مکمل ویتامین D بر افسردگی تا کنون بی نتیجه بوده است.

میکولا در این باره می‌ گوید: این یافته ‌ها آزمایش‌ های بالینی جدید و سطح بالا را در بیماران مبتلا به افسردگی بررسی می ‌کند تا نقش احتمالی مکمل ویتامین D در درمان افسردگی را روشن کند.

این متا آنالیز جدید، بزرگترین متا آنالیز منتشر شده در مورد بررسی ویتامین D و تاثیر آن بر افسردگی است. به باور متخصصین، یافته های فوق دارای اهمیت بسیار زیادی هستند زیرا میلیون ها نفر در سراسر جهان از افسردگی رنج می برند.