تاکسیرانی ایران متحول می‌شود / لاکچری‌ترین تاکسی در راه است

امروزه با افزایش آلاینده‌ها در هوا و تاثیر مخرب مصرف بنزین و سایر سوخت ها، کشورهای پیشرفته در صنعت خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی یا هیبرید روی آورده‌اند. ایران نیز البته در این میان اقدامات خوبی انجام داده است. استفاده از خودروهای برقی دارای مزایای زیادی دارد که حفاظت از محیط زیست، کاهش وابستگی به سوخت فسیلی و… از جمله مهم‌ترین آنها هستند.

تب و تاب خودروهای برقی با سکان داری عباس علی آبادی در وزارت صمت با سرعت در حال پیشرفت است. شرکت‌های مختلفی اقدام به عرضه و معرفی محصولات الکتریکی و هیبریدی کردند، اما گروه بهمن یکی از شرکت‌های است که در این زمینه تنوع محصول نیز ایجاد کرده است. گروه بهمن با برند «بی ام کارز» و دو محصول الکتریکی و هیبریدی جدید خود یعنی «هونگچی‌ای کیو ام ۵» و «دی اف اس کا‌ای ۵» به زودی راهی بازار خواهد کرد. پیش از عرضه این محصولات شرایطی فراهم شد که بررسی و تست فنی خودرو تمام الکتریکی هونگچی‌ای کیو ام ۵ انجام شود که در ادامه آن را از نظر خواهید گذراند:

خودرو-1

طراحی زیبا و راحت

هونگچی محصول‌ای کیو ام ۵ را برای رقابت با تسلا مدل ۳ طراحی و تولید کرده است، این خودرو در نمای جلو فاقد جلوپنجره و مجهز به المان‌های طراحی آیرودینامیک و ایمنی روز است. گرافیک چراغ‌ها در کنار کاپوت ساده اما حجیم نمای این خودرو را به سمت محصولات لوکس سوق داده است. در نمای ظاهری هونگچی امضای خود یعنی درها بزرگ را ثبت کرده است، این طراحی در ناوگان حمل‌ونقل عمومی یک برتری قابل توجه شناخته می‌شود. باتوجه به اینکه هونگچی‌ای کیو ام ۵ سال ۲۰۲۱ در چین رونمای شد، فناوری‌های ایمنی و رفاهی دارد که می‌تواند هر نوع خودرو برقی همکلاس خود را به چالش بکشید. در نمای عقب خودر نیز شاهد چراغ‌های کشیده با گرافیک متفاوت، در صندوق کوتاه و سپر مرتفع می‌تواند بهترین گزینه برای ناوگان تاکسیرانی باشد.

خودرو-2

در طراحی داخل خودرو نخستین نکته‌ای که توجه سرنشین را جلب می‌کند فضای مناسب بین صندلی‌ها و ارگونومی مناسب صندلی و سایر قطعات است. هونگچی تلاش کرده است که داشبوردی مجهز به فناوری‌های روز، کلاستر دیجیتالی، سراسپید زیبا و تریم چرم در داخل کابین خودرو استفاده کند. در این خودرو برخلاف سایر محصولات چینی خبری از فرمانی دی-کات نیست.

خودرو-3

لوکس چینی چه فناوری‌های دارد؟

باتوجه به اینکه هونگچی یک خودروساز لوکس چینی است، در محصولاتش می‌تواند آخرین فناوری‌ها و استانداردهای روز دنیا را مشاهده کرد. این برند اکنون در اختیار گروه خودروسازی اف‌ای دبیلو است، اگر این محصول در تیپ فول آپشن به کشور وارد شود، می‌تواند رفتار رانندگی در ناوگان تاکسیرانی را به دلیل وجود سیستم خودران سطح ۲ ارتقا دهد. این خودرو به دوربین ثبت وقایع، سیستم نور و باران، صندلی برقی، نمایشگر ۱۰ اینچی، نورپردازی داخلی؛ سیستم تهویه اتوماتیک دوکاناله، ترمز اضطراری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، شش کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، فناوری کنترل کشش و رینگ ۱۸ اینچی مجهز است.

خودرو-4

هونگچی‌ای کیو ام ۵ به یک باتری ۵۴ کیلووات ساعت لیتیوم یون فسفات استفاده می‌کند، این خودرو می‌تواند با حالت شارژ سریع در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۲۰ تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کند

پیمایش ۴۳۱ کیلومتری

هونگچی‌ای کیو ام ۵ به یک باتری ۵۴ کیلووات ساعت لیتیوم یون فسفات استفاده می‌کند، براساس اعلام شرکت سازنده با یک بار شارژ کامل این خودرو می‌تواند ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این خودرو می‌تواند با حالت شارژ سریع در مدت زمان ۳۰ دقیقه ۲۰ تا ۸۰ درصد باتری را شارژ کند.‌ای کیو ام ۵ به یک گیربکس تک سرعته جهت انتقال قدرت به محور جلو خودرو مجهز است.

هونگچی در کشور چین‌ای کیو ام ۵ را در دو تیپ ۱۳۶ اسب بخار و قدرت ۲۶۰ نیوتن متر گشتاور، ۱۹۰ اسب بخار و قدرت ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور راهی بازار کرده است. در تیپ دوم با قدرت ۱۹۰ اس بخار پیمایش خودرو براساس تغییر ظرفیت باتری با یک بار شارژ کامل می‌تواند از ۴۳۱ تا ۶۲۰ کیلومتر باشد.

خودرو-5

در زمان تست این خودرو آنچه بیشتر از هر موضوعی خود نمایی می‌کرد، کابین بی‌صدا و بدون نویز‌ای کیو ام ۵ بود.

رانندگی با‌ای کیو ام ۵

در زمان ورود به کابین خودرو ارتفاع سقف و فواصل اجزای کابین حس آرامش را به راننده منتقل می‌کند. در خودروهای الکتریکی خبری از کلید استارت برای آغاز حرکت وجود ندارد. پس از انتخاب وضعیت دنده روی حالت D خودرو آماده حرکت است. در زمان تست این خودرو توسط خبرنگار «بازار» آنچه بیشتر از هر موضوعی خود نمایی می‌کرد، کابین بی‌صدا و بدون نویز‌ای کیو ام ۵ بود. باتوجه به اینکه در زمان حرکت با این خودرو هیچ صدای تولید نمی‌شود و امکان خواب آلودگی راننده وجود دارد، صدای پیشرانه به شکل مصنوعی پخش می‌شود.

خودرو-6

باتوجه به اینکه خودروهای برقی مانند خودروهای بنزینی قطعات متحرک فراوان جهت افزایش اتلاف انرژی ندارند، شتاب گیری اولیه بسیار قوی دارند. در زمان تست این محصول توسط خبرنگار «بازار» برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت از حالت سکون فقط ۶ ثانیه زمان نیاز است.

فرمان‌پذیری و ترمزگیری این خودرو براساس رفتار رانندگی در زمان پیمایش عملکرد قابل قبولی دارد، باتوجه به اینکه میانگین سرعت پیمایش در کلانشهر تهران ۵۵ کیلومتر در ساعت است، استفاده از این محصول در ناوگان تاکسیرانی شهری علاوه بر کاهش آلودگی هوا می‌تواند ضریب تصادفات را به شدت کاهش دهد.

خودرو-7

باتوجه به اینکه زمان تست این خودرو محدود بود، اما یکی از نکات قابل توجه اخطارهای خودرو برای مسیر حرکتی بود. این هشدارها می‌تواند ضریب خطای راننده در زمان حرکت را به حداقل رسانده و ایمنی را افزایش دهد.

شنیده‌ها حاکی از آن است که گروه بهمن هونگچی‌ای کیو ام ۵ را در نسخه فول آپشن به بازار کشور عرضه می‌کند، با در نظر داشتن این موضوه که «استهلاک» خودروهای الکتریکی «صفر» است، این موضوع علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی رانندگان ناوگان حمل‌ونقل عمومی، می‌تواند مزایایی ملی فراوانی نیز داشته باشد.

خودرو-8

در پایان باید ذکر کرد که این خودرو به یک کیت شارژ جهت استفاده در منازل مجهز است، گفته می‌شود هونگچی بزودی راهی ناوگان تاکسیرانی تهران خواهد شد، شاید زمان آن فرارسیده که سازمان تاکسیرانی جهت ارتقا استاندارد محصولات خود به سمت استفاده هرچه بیشتر از خودروهای برقی مناسب این ناوگان حرکت کند.

پیشنهاد فر نیوز
خبر های مهم
جدیدترین اخبار