تعهد عراق برای خلع سلاح گروه‌های مسلح تا پایان شهریور

تعهد عراق برای خلع سلاح گروه‌های مسلح تا پایان شهریور

ناصر سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه، پاسخگوی سئوالات خبرنگاران شد.

کنعانی درباره هفته دولت و نمایشگاه گفت: نمایشگاه در هفته دولت و در سالروز شهادت شهید والا مقام رجایی و همچنین یار باوفای آن دکتر باهنر است. هفته دولت را گرامی می‌داریم. همه دولت‌ها تلاش کردند که مشی این دو شهید بزرگوار را سرلوحه خود قرار دهند.

وی در خصوص روز مبارزه با تروریسم گفت: شاید کمتر دولتی باشد که شهروندان آن گرفتار تروریسم کور شده بودند. ایران پرچمدار مبارزه با تروریسم است.

دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور گروه‌های تروریستی مسلح را خلع سلاح کند

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار منتشره درباره توافق ایران و عراق گفت: در خصوص تحرکات آمریکا در منطقه موضع ما روشن است. حضور آمریکا کاملا غیرقانونی است و دولت سوریه هیچ دعوتی از آمریکایی‌ها نکرده است. تحولات سوریه نشان داده که حضور نظامی آمریکا عامل استمرار بی ثباتی است. آمریکا هم مبتنی بر مقررات ملزم است خاک این کشور را ترک کند. در چارچوب توافق آمریکا و عراق هم موضع عراق روشن است. ما حضور آمریکا در منطقه را مغایر با صلح منطقه می‌دانیم. این حضور همواره مخل صلح بوده است.

درباره توافق ایران و عراق در خصوص تروریست‌های مسلح، میان ایران و عراق توافقی شکل گرفته و بر اساس آن دولت عراق متعهد شده که تا پایان شهریور جاری اولا گروه‌های تروریستی مسلح در خاک عراق را خلع سلاح کند و دوم از پادگان‌های نظامی که ایجاد کردند خالی کند و اینان را به اردوگاه‌های درنظر گرفته توسط عراق منتقل کند. دولت عراق مفاد را برای اجرا به مقامات کردستان عراق ابلاغ کرده است. موعد 28 شهریور ماه به هیچ وجه تمدید نخواهد شد. در گفتگوها با مقامات عراق این موضوع منتقل شده است.

روابط ایران و عراق کاملا دوستانه و مبتنی بر حسن همسایگی است. اما موضوع حضور نیروهای تروریستی در اقلیم کردستان یک نقطه سیاه در مناسبات دوجانبه است. انتظار ما این است که این نقطه سیاه بر طرف شود. امنیت برای ایران حائز اهمیت است.

کنعانی

رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما یک اولویت است

وی در پاسخ به تسنیم درباره اقدامات دولت قطر برای مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: موضوع رفع تحریم‌های ظالمانه دو رویکردی است که دولت سیزدهم به طور متوازن این رویکرد را همواره پیگیری کرده است. مذاکرات رفع تحریم‌ها با واسطه انجام شده است. ما به هر دو مسیر توجه ویژه داریم. هم مذاکرات مستقیم برای بازگشت همه به توافق و هم مسیر بی اثر کردن تحریم‌های ظالمانه.

ما در بازه زمانی اخیر یک تفاهمی را با آمریکا داشتیم و در چارچوب آن بحث مبادله زندانیان را داشته باشیم. برای ما آزادی زندانیان ایرانی که به طور ظالمانه به گروگان گرفته شده‌‌اند اولویت دارد. تفاهم تبادل را با زندانیان انجام دادیم، در کنارش رفع انسداد دارایی‌های ایران را پیگیری کردیم. در این مسیر خوشبختانه ما شاهد پیشرفت کار هستیم. در این خصوص دولت‌هایی هستند که به دنبال ایفای نقش هستند. ما از آنان استقبال می‌کنیم و رفع تحریم‌های ظالمانه برای ما یک اولویت است و در کنار ان بی اثر کردن تحریم‌ها را دنبال خواهیم کرد.

در حال تکمیل…