تفاوت ورقst37 و a283 در چیست؟ مقایسه کامل این دو

تفاوت ورقst37  و a283 در چیست؟ مقایسه کامل این دو

فولادها به طور عمده به دو دسته فولاد آلیاژی و غیر آلیاژی در بازار عرضه می‌شوند. هر یک از نمونه ورق‌های فولادی در صنایع مختلفی قابل استفاده هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا درمورد دو نوع ورق فولادی پر استفاده در صنعت که به ورق سیاه و ورق مخزنی یا ورق‌های st37 و a283 معروف هستند، صحبت کنیم.

01

ورق st37 چیست؟

این ورق نوعی ورق فولادی است که از طریق فرآیند نورد گرم تولید، و با نام ورق سیاه شناخته می‌شود. ورق فولاد st37 از درصد کربن کمی برخوردار است و همین موضوع نیز باعث افزایش جوش پذیری ورق می‌شود. از این نوع ورق در ساخت پل، کشتی سازی و صنایع جوشکاری و ساخت و ساز استفاده می‌شود.

عملیات فولاد سازی و سخت کاری سطحی، باعث افزایش استحکام و ایجاد خواص دیگر در فولاد st37 می‌شوند. این ورق‌ها دارای مزیت‌هایی همچون کیفیت بالا، سبک بودن، قیمت مناسب، خاصیت جوشکاری، قدرت کششی و شکل پذیری خوب هستند. قیمت ورق سیاه با توجه به موارد استفاده متفاوت می‌باشد.

ورق a283 چیست؟

ورق a283 شامل آلیاژی از آهن است که به عنوان نوعی ورق فولادی کم کربن تلقی می‌شود. از این ورق در ساخت سازه‌های ساختمانی همانند پل‌ها، اسکله سازی، دیواره ماشین آلات و سایر تاسیسات صنعتی استفاده می‌شود. با تغییر جزئی در میزان کربن تفاوت چشمگیری در خاصیت و ویژگی‌های این نوع ورق به وجود می‌آید.

این ورق بدلیل کاربرد گسترده‌ای که در ساخت مخزن دارد؛ با نام ورق مخزنی هم شناخته می‌شود. فولادهای آلیاژی همچون ورق a283 از اضافه شدن عناصری دیگر همچون عنصر آلومینیوم یا منیزیوم به وجود می‌آیند. ورق a283 در برندهای مختلف فولاد مبارکه اصفهان، اکسین اهواز و… در بازار موجود است.

03

مقایسه ورق st37 و a283 از جهات مختلف

وجه اصلی تفاوت دو ورقst37 و a283 در این است که ورق 283 a از انواع ورق‌های آلیاژی است و st37 از دسته ورق‌های غیر آلیاژی می‌باشد. ورق st37 یکی از انواع ورق های سیاهی است که با درجات معمولی، متوسط، کیفیت بالا مشخص می‌شوند و ورق a283 دارای ۴ گرید A، B، C، D است.

هر چه میزان کربن در ورق a283 افزایش پیدا کند، میزان مقاومت و سختی ورق افزایش پیدا کرده و انعطاف و جوش پذیری آن کم می‌شود. به طوری که ورق گرید C، استحکام کششی و استحکام تسلیم بیشتری در مقابل گرید B ورق a283 دارد. این در حالی است که استحکام تسلیم و استحکام کششی ورق st37 مقدار مشخصی دارد؛ به طوری که از آن برای ساخت تیرآهن، نبشی، ورق و ناودانی و پروفیل استفاده می‌شود.

نکته قابل توجه دیگر در مورد ورق‌های st37 و a283 این است که ضخامت ورق a283 ، ۴ تا ۱۲۰ میلی‌متر است و متقابل آن ورق st37 با ضخامت ۱۶ الی ۱.۲ میلی‌متر در بازار عرضه می‌شود. قیمت ورق a283 نیز با توجه به گرید آن متفاوت خواهد بود.

قیمت ورق‌های فولادیst37 و a283

با توجه به نوسانات ارز و دلار قیمت ورق‌های فولادیst37 و a283 به صورت روزانه تغییر می‌کند. علاوه بر این‌ها قیمت انواع ورق فولادی بر اساس کیفیت، و با توجه به ابعاد، وزن مورد نظر، نوع آلیاژ و ترکیبات و… متفاوت می‌باشد.

سایت پیوان یکی از قدرتمندترین و قدیمی‌ترین سایت‌های کشور ایران در زمینه اطلاع رسانی و خرید و فروش آنلاین آهن آلات می‌باشد که به طور روزانه قیمت انواع آهن آلات مثل قیمت ورق سیاه، قیمت پروفیل، قیمت میلگرد و… را به روز رسانی می‌کند. امکانات این سایت باعث شده تا خریداران به راحتی محصول مورد نظر خود را انتخاب و خریداری نمایند. شما با مراجعه به سایت این مجموعه می توانید ابتدا استعلام قیمت بگیرید و در ادامه در صورت تمایل محصول فولادی مورد نظر خود را به صورت آنلاین سفارش دهید.