جهش ۱۰ برابری سرمایه‌گذاری خارجی در کرمانشاه/ استان برتر در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۸ 

مژده خبر- کرمانشاه سال‌ها از کمبود سرمایه و نیامدن سرمایه گذاران داخلی و خارجی رنج برده و یکی از مهمترین عوامل نرخ بالای بیکاری و موانع کسب و کار نیز کمبود سرمایه‌گذاری در اقتصاد استان بوده است. برای جبران این غفلت ریشه دار، استاندار و مجموعه مدیران اقتصادی استان کرمانشاه یک برنامه ریزی و اقدام ویژه و چند بعدی را از سال گذشته آغاز کرده اند.

همزمان با رایزنی و تلاش مستمر برای جذب اعتبارات دولتی و تسهیلات بانکی در جلسات فشرده در پایتخت، اقدامات خلاقانه‌ای مانند جذب سرمایه از طریق بورس برای پروژه‌های نیمه کاره و کارخانجات استان به عنوان استان پیشتاز کشور هم در دستور کار قرار گرفته (توضیحات بیشتر در اینجا) و در کنار این اقدام ابتکاری، تمرکز ویژه‌ای هم بر رفع موانع حضور سرمایه‌ها و سرمایه گذاران خارجی در استان انجام شده است.

در این بخش آورده‌های امیدبخشی نصیب مردم و استان کرمانشاه شد. در حالی که فشار تحریم‌ها و تهدیدهای غربی علیه سرمایه گذاران خارجی مضاعف و تشدید شده بود اما سال ۱۴۰۲ در استان کرمانشاه شاهد یک جهش ۱۰ برابری در جذب سرمایه خارجی نسبت به سال ۱۴۰۱ بود.

در مجموع با هدف جهش تولید و رونق کسب و کار، در سال گذشته خدمات خوبی در حوزه جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی در استان کرمانشاه صورت گرفته است. از جمله:

۱. جذب ۵.۱ میلیون یورو سرمایه‌گذاری خارجی در استان کرمانشاه در سال گذشته (رشد بیش از ۱۰ برابر نسبت به سال ۱۴۰۱)
۲. صدور مجوز برای بیش از ۱.۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی (شامل ۹۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری در قالب مشارکت مدنی از کشور عمان و حدود ۶۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری مستقیم از کشور عراق)
۴. رفع موانع صدور مجوز سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع غذایی با سرمایه‌گذاری معادل ۲ میلیون دلار از کشور انگلیس
۵. بروزرسانی مجموعه کتاب فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان شامل ۱۲۶ عنوان فرصت سرمایه‌گذاری و انتشار به ۲ زبان انگلیسی و فارسی و همچنین تهیه و انتشار تیزر و کلیپ معرفی استان به چهار زبان (انگلیسی، عربی، کردی و فارسی)
۶. استان دوم در تصویب طرح‌های تسهیلات تبصره ۱۸ (بند الف) و استان برتر در پرداخت این تسهیلات
۷. صدور حدود ۴۸ هزار مجوز الکترونیکی کسب و کار در استان در بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی در بستر درگاه ملی مجوزها و رشد ۷۶۰ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱

  • منبع خبر : مژده خبر