دل خون انار پاوه از محجوریت

یکی از عمده ترین مشکلات باغداران انار پاوه عدم دسترسی مستقیم به بازارهای مصرف است و همین باعث حضور فعال واسطه ها و دلالان در این منطقه و خرید این محصول به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت مصرف شده است. به گزارش پایگاه خبری طلوع، انار در نقاط مختلفی از استان کرمانشاه و […]

یکی از عمده ترین مشکلات باغداران انار پاوه عدم دسترسی مستقیم به بازارهای مصرف است و همین باعث حضور فعال واسطه ها و دلالان در این منطقه و خرید این محصول به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت مصرف شده است.

به گزارش پایگاه خبری طلوع، انار در نقاط مختلفی از استان کرمانشاه و به گونه ها و رنگ های متفاوتی از جمله بریت سفید ، ملس سوری ، قمی ، دانه قرمز و شیرین انار و گونه های بومی مانند مزله، کارالی، نرمه دانه، شاه حسینی، مزله، رباب نی‌ریز سیاه و پیرمیکائیل وجود دارد و در این میان انار داریان پاوه، انار گلین،انار نوسود،انار زردویی و انار ریجاب از شهرت خاصی برخوردارند و رنگ، طعم و پوست آنها دارای تفاوت‌های بارزی با دیگر اقلام انار در سایر استان‌هاست.

به نحوی که پوست و دانه انار گلین در منطقه گیلانغرب سفید و قندی، انار ریجاب دانه ریز و ترش مزه است در حالیکه انار منطقه پاوه قرمز و شیرین است.این تنوع فرصت های خوبی را به جهت استفاده صنعتی و تجاری صحیح از این میوه در اختیار مسئولین و کشاورزان این محصول قرار داده است.

به عنوان مثال یکی از ویژگی های انار گلین آنست که در پاییز آن را زیر خاک مدفون می کنند و در زمستان با آنکه پوست آن بسیار خشک شده اما دانه‌های تازه آن مورد استفاده قرار می گیرد و یا انار پاوه بیشترین ویژگی ها را برای تبدیل شدن به محصول صنعتی رب انار دارد.

در استان کرمانشاه ۹۵۰ هکتار محصول انار کشت می‌شود و تعداد بهره‌برداران بیش از هزار نفر هستند.

سالیانه بیش از چهار هزار تن انار از سطح باغات استان برداشت می‌شود،که بیشترین سطح باغات در منطقه اورامانات قرار دارد.

بنابرگفته‌ رییس جهادکشاورزی استان، امسال پیش بینی می شود در مجموع بیش از چهار هزار و ۵۰۰ تن انار از باغات این شهرستان برداشت شود.

یکی دیگر از امتیازات انار پاوه اینست که باغداران بجای کود شیمیایی از کود حیوانی استفاده می کنند وآب باغات نیز از چشمه سارهای زلال تأمین می شود که فاقد نیترات و آلاینده های صنعتی وغیر صنعتی است و به همین دلیل محصول تولیدی این باغات ارگانیک است.

جشن انار روستای زردویی که با استقبال بسیاری از مردم و علاقمندان برگزار گردید بهانه ای شد تا به مشکلات موجود بر سر راه این محصول بپردازیم.

آنچه بیشتر اهمیت دارد عدم نگاه صنعتی کشاورزان و مسئولین به محصول انار و فراوری های ناشی از آن مانند رب انار است که باعث شده این محصول با این کیفیت نتواند آنگونه که باید و شاید در بازار خودنمایی و به رقابت بپردازد و یا جایگاه صادراتی پیدا کند.

شهرت رب انار پاوه

امروزه رب انار پاوه به عنوان یکی از غنی ترین و با کیفیت ترین فراوری های محصول انار دارای شهرتی خاص گردیده و به یکی از محصولات و سوغاتی های این منطقه تبدیل شده است.اما آنچه باعث شده این محصول از رونق چندانی برخوردار نباشد عدم وجود صنایع تبدیلی در این منطقه است.

یکی از عمده ترین مشکلات باغداران انار پاوه عدم دسترسی مستقیم به بازارهای مصرف است و همین باعث حضور فعال واسطه ها و دلالان در این منطقه و خرید این محصول به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت مصرف شده است. این در حالیست که این محصول یکی از معدود محصولات تولیدی کشور به صورت ارگانیک است و دارای کیفیتی بسیار بالاتر از نمونه های موجود در بازار است.

جای خال صنایع تبدیلی

مسئله دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد تولید سنتی رب انار است که با توجه به کیفیت شناخته شده رب انار پاوه باید این مسئله در دستور کار مسئولین اقتصادی و کشاورزی استان قرار بگیرد تا بتوان با ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب این محصول دسترسی به بازارهای عمده داخلی و خارجی را برای فعالان این عرصه فراهم نمود

نبود صنعت بسته بندی،فراهم نبودن زمینه صادرات و…از دیگر مشکلات فرا روی این محصول و تولید کنندگان آن می باشد.

پای حمایت مسئولین در میان نیست!

کوهستانی بودن منطقه اورامانات و کمبود زمین های هموار و مسطح یکی دیگر از مشکلاتی است که قطب انار غرب کشور با آن گریبانگیر است و به همین دلیل ایجاد یک باغ مستلزم هزینه های بیشتری است که این امر نیازمند توجه ویژه تر جهاد کشاورزی در ارائه تسهیلات به علاقمندان فعالیت در تولید انار است.

از دیگر صنایعی که می تواند در این خصوص در منطقه اورمانات ایجاد شود کارخانه های آب میوه گیری با محوریت انار و نیز دانه خشک کنی و همچنین کنسانتره است که هر کدام می توانند با توجه به میزان انار تولیدی در این منطقه از مواد اولیه کافی برخوردار باشند.

به گفته یک کارشناس جهاد کشاورزی استان، سالهاست که به منظور افزایش تولید انار دو برنامه در دست اجرا داریم.

برنامه اول احیاء واصلاح باغات وافزایش کیفیت وکمیت تولید در واحد سطح است و برنامه دوم توسعه سطح زیر کشت باغات انار از طریق احداث باغات جدید می باشد. که این برنامه طی سالها به خوبی اجرا شده واز این طریق ارقام تجاری صادراتی بسیار مناسبی از سایر استان های انار خیز کشور به شهرستان وارد شده است که از جمله آن می توان به ارقام ملس ممتاز ساوه، یوسف خانی و رباب نیریز اشاره کرد.

با این وجود مشکلاتی از قبیل بازار مصرف مناسب،قیمت پایین فروش محصول انار،نبود کارخانه ها و صنایع تبدیلی،نبود سردخانه ،نبود صنایع بسته بندی،نبود زمین مناسب برای توسعه باغداری،بالا بودن هزینه های ایجاد باغ و…اگر چه می تواند مانع رونق مضاعف تولید این محصول و فراوری های آن شود اما با این وجود مردم سختکوش اورامانات را از تولید یاقوت سرخ برروی کوهستان های این منطقه باز نداشته است.

با این حال می توان تمهیدات و بسته های تشویقی را برای افزایش کیفیت و کمیت این محصول در منطقه اندیشید.

جلب وجذب سرمایه‌ گذاری به منظور راه اندازی کارخانه های کنسانتره، آبمیوه گیری انار ، رب انار و… که در ایجاد اشتغال پایدار و پویای منطقه می تواند مثمر ثمر باشد، ایجاد بسترهایی برای صادرات محصولات این منطقه به بازارهای خارج از کشور بخصوص بازارهای منطقه، ارائه تسهیلات و وامهای بانکی کم بهره به باغداران این منطقه و مطالعه بر روی گونه های مختلف این محصول و انطباق و معرفی بهترین گونه با خاک و آب و هوای این منطقه پیشنهاد می شود.

بی شک سرمایه گذاری بر روی فراوری های این محصول مانند رب،دانه های خشک انار،کنسانتره انار،پوست انار(که دارای فواید بسیار زیادی می باشد) ،آب انار و…می تواند بخش زیادی از مشکل اشتغالزایی این منطقه را حل نماید و در رونق اقتصادی مردم اورامانات نقش زیادی داشته باشد.

گزارش از لیلا سعدوندی-خبرنگار طلوع کرمانشاه