دولت باید گرانی ها را کنترل کند

دولت باید گرانی ها را کنترل کند

، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با افکارنیوز درخصوص گرانی شدیدی که اخیرا در اقلام اساسی رخ داده است بیان می‌کند: متاسفانه مدتی است که هر چند وقت یکبار شاهد از جزئی‌ترین تا اصلی‌ترین کالاها ازجمله نان، لبنیات، حبوبات، تخم مرغ و انواع گوشت هستیم.

وی ادامه داد: موارد بسیاری در افزایش مداوم و عدم ثبات سفره‌های مردم دخیل است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم اما مهم‌ترین مورد، سوء‌مدیریت و رهاشدگی امور مربوط به تامین مواد اولیه ازسوی دولت است.

راستی با بیان اینکه تامین ارز برای مواد اولیه و نهاده، خلا و علت بعدی گرانی‌هاست عنوان کرد: دولت موظف به تامین نهاده دام و طیور و بذر برای کشاورزان است که تامین این‌ها نیازمند ارز یارانه‌ای است. اما متاسفانه این اتفاق نیفتاده است که وضعیت دامداران، کشاورزان و تولیدکنندگان را بهم ریخته است.

دولت باید گرانی ها را کنترل کند

*حجم زیادی نهاده در بنادر دپو شده است

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد: حجم زیادی نهاده در بنادر دپو شده است و علت آن ناتوانی دولت در پرداخت ارز و بدهی‌اش به واردکنندگان این نهاده‌هاست. هرچقدر زمان می‌گذر هزینه نگهداری نیز بر این بدهی افزوده می‌شود.

او گفت: با این اوصاف زمانی که ارز دولتی مورد نیاز برای تامین نهاده تخصیص نمی‌یابد، تولیدکننده مجبور می‌شود که خوراک دام خویش را ازطریق بازار آزاد تهیه کند تا نهاده دولتی به دستش برسد و همین امر هزینه تمام شده تولید دام را بالا می‌برد و موجب گرانی می‌شود.

راستی خاطرنشان کرد: اکنون بسیاری از تولیدکنندگان می‌گویند که تامین نهاده از بازار آزاد و بالا بودن هزینه تولید، آن‌ها را مجبور می‌کند تا محصول خود را با قیمت بالاتری بفروشند که حتی سودی هم برایشان ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس معتقد است که دولت باید شرایط و نیاز هر دو طرف مصرف‌کننده و تولیدکننده را درنظر بگیرد و نیازها را تامین و به وظایف قانونی خود عمل کند تا بازار بهم نریزد. دولت قوای اجرایی است و تمام مسائل و گرانی‌ها به عهده آن‌هاست.