زنان بدسرپرست اسلام‌آبادی قربانیان جامعه امروزی‌اند

به گزارش کلهرنیوز، زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست از جمله گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی هستند که با مشکلات و موانع زیادی در زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی خود مواجه هستند این گروه از زنان معمولاً با عوامل آسیب‌زا از جمله تبعیض‌های فرهنگی، ضعف دسترسی به فرصت‌های شغلی، بی‌سوادی، نداشتن درآمد و مشکلات روحی و روانی مواجه هستند.

منزوی شدن و ترس از آینده نامعلوم، دوری از خانواده، نداشتن شغل و درآمد کافی از دغدغه‌های زنان بی‌سرپرست خانواده است که به نظر می‌رسد برای حل مشکلات این قشر آسیب‌پذیر باید تدابیر جدی‌تری به‌کار گرفته شود و البته چنین تدابیری تنها در صورتی مفید واقع می‌شود که مبتنی بر مطالعات جامعه‌شناختی پی بردن به عمق این مسئله اجتماعی باشد.

بزرگترین موانع و مشکلاتی که در مسیر زندگی زنان بی‌سرپرست وجود دارد مشکل اقتصادی است که اکثر زنان سرپرست خانوار و بی‌سرپرست را با مشکل مواجه کرده، این مشکلات بر وضعیت مسکن و تغذیه قشر مذکور تاثیر مستقیم می‌گذارد، همچنین بیکاری و نداشتن شغل یکی از مشکلات اقتصادی این زنان است در نتیجه زندگی آنها را پر از سختی و مشقت و رنج‌آور می‌کند.

وضعیت بد اقتصادی در جامعه امروزی سبب شده هم زنان سرپرست خانوار و هم فرزندان آنها از آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه در برابر آسیب‌های اجتماعی باشند تا جایی که برخی از علائم بیماری‌های روانی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس و پرخاشگری در آنها دیده می‌شود، همچنین فرزندان این خانواده‌ها به طور بالقوه‌ در معرض مسائلی مانند کار در مشاغل سیاه، بزهکاری اجتماعی، محرومیت از تحصیل و سوء تغذیه قرار می‌گیرند.

یکی از راه‌های مهم در راستای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار سوق دادن کمک‌ها به آنها از سازمان‌های حمایتی به خدمات بیمه‌ای و اجتماعی است در واقع طرح بیمه اجتماعی این زنان علاوه بر کمک به ارتقای امنیت روحی و روانی این زنان در اداره زندگی و کاهش دغدغه‌ها می‌تواند به عنوان پشتوانه محکمی برای حمایت از آنها در شرایط سخت آینده و در دوران کهولت و از کار افتادگی محسوب شود.

تشریح خدمات ارائه‌شده به زنان بدسرپرست در اسلام‌آبادغرب

صفری؛ رئیس اداره بهزیستی شهرستان اسلام‌آبادغرب در گفتگو با خبرنگار «مرصادنیوز»؛ گفت: اورژانس اجتماعی اسلام‌آبادغرب شامل مراکز مداخله در بحران، تیم خدمات سیار اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی با هدف کنترل و کاهش آسیب‌ها و در راستای حمایت از زنان و دختران در معرض آسیب و آسیب‌دیده اجتماعی با ارائه خدمات مددکاری و روانشناسی رایگان و توانمندسازی خانواده‌ها در سال گذشته به ۳۵۰ نفر از زنان و دختران جامعه هدف خدمات تخصصی ارائه کرده است.

وی افزود: از این تعداد ۱۷۶ نفر زن دارای اختلافات حاد خانوادگی، ۶۵ نفر دارای افکار خودکشی بودند همچنین ساماندهی ۹ دختر فراری در مراکز نگهداری استان انجام شد و ۶ نوزاد دختر بی‌سرپرست یا بدسرپرست به شیرخوارگاه تحویل شدند.

به گفته صفری همچنین پنج مورد کودک‌آزاری دختران از نوع آزار جسمی و مسامحه و غفلت پیگیری و بررسی شده که بعضی موارد نیاز به مداخله قضایی داشت.

وی بیان داشت: تعداد ۵۷ نفر از زنان و دختران از حمایت مالی بلاعوض سازمان بهزیستی استفاده کرده و هفت نفر از زنان سرپرست خانوار و زنان در معرض آسیب که دارای پرونده در مرکز اورژانس اجتماعی بودند، وام اشتغال دریافت کردند.

صفری با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در راستای امور اجتماعی اورژانس، گفت: تخصیص اعتبار لوازم ضروری ۱۵ میلیون تومان برای سه نفر، اعتبار سرمایه کار بلاعوض ۱۸ میلیون تومان برای دو نفر، آماده‌سازی شغلی ۲۳ میلیون تومان برای۱۱ نفر، اعتبار کمک‌هزینه مادران باردار و شیرده ۱۱میلیون برای۱۲ نفر، اعتبار کمک‌هزینه سه قلویی ۹ میلیون تومان برای ۶ خانواده، اعتبار کمک‌هرینه دوقلویی ۱۰ میلیون تومان برای ۱۰ خانواده، نگهداری کودکان در خانواده ۷۱ میلیون برای ۲۵ خانواده در دو مرحله، کمک‌هزینه چندقلویی ۸ میلیون تومان برای ۱۲ خانوار و اعتبار خانواده‌های دارای همسر معتاد و زندانی ۵ میلیون تومان برای یک خانواده از جمله اقدامات انجام شده است.

۹۰۰ زن سرپرست خانوار در حمیل تحت پوشش کمیته امداد قرار دارد

مجتبی مرادی؛ رئیس کمیته امداد شهر حمیل نیز در گفتگو با خبرنگار مرصادنیوز؛ اظهار داشت: زنان سرپرست خانوار تحت حمایت در این شهر ۸۷۸ خانوار هستند که از این تعداد خانواده‌های با فوت سرپرست ۶۴۰ خانوار در گروه سنی بالای ۶۰ سال، ۵۹۹ خانوار در گروه سنی زیر ۶۰ سال، ۴۱ خانوار زنان بدسرپرست، پنج خانوار زنان با سرپرست زندانی، هشت خانواده مهمان، ۷۹ دختر سرپرست فاقد والدین و ۴۶ خانوار زنان مطلقه هستند.

وی افزود: زنان بی‌سرپرست دارای ۶۵ فرزند یتیم هستند که از خدمات نقدی ماهیانه ۱۳ میلیون ریالی و غیرنقدی ماهیانه ۴ میلیون ریالی حامیان اکرام ایتام بهره‌مند هستند.

‌ مرادی عنوان کرد: گروه‌های فوق از همه خدمات معیشت، اشتغال، خدمات درمانی، تأمین و تعمیر لوازم ضروری زندگی، خدمات عمرانی و فرهنگی و مشاوره و آموزش‌های گروهی و اکرام ایتام، مسکن و بهره‌مند هستند و علاوه بر امور حمایتی بهترین روش آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش اشتغال و ایجاد اشتغال برای آنان است که همواره از سرفصل‌های کاری امداد محسوب می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ صرف نظر از آمار و ارقام خدمات ارائه‌شده به زنان سرپرست خانوار، این خدمات بسیار ناکافی است و از نظر ارزش ریالی کفاف حداقلی‌های یک زندگی را نمی‌دهد برهمین اساس انتظار می‌رود متولیان امر با جدیت درصدد رفع معضلات مربوط به این خانواده‌ها برآیند.

منبع: شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»