ضرورت تعامل با مراکز دانشگاهی در ایجاد اشتغال/ با کار جهادی در بحث اشتغال، کاهش نرخ بیکاری رقم خواهد خورد


سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه در دیدار و نشست با رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمانشاه با تاکید بر تعامل دستگاه های اجرایی متولی ایجاد اشتغال با مراکز دانشگاهی در مقوله ایجاد اشتغال، گفت: حضور مؤثر مراکز علمی و دانشگاهی در متن جامعه برای رفع مشکلات و ایجاد اشتغال و تولید، بر مدار و مبنای دانش عملی قابل تعریف است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی رهاوردآنلاین، بهروز جمشیدمفید در این دیدار با اشاره به اینکه ایجاد اشتغال در شرایط امروز یک مسئله جدی است و برای رسیدن به اهداف پیش بینی شده در این زمینه به فضایی مبتنی بر تعامل و هم‌افزایی نیازمند هستیم، گفت: با کار جهادی در بحث اشتغال، کاهش نرخ بیکاری استان کرمانشاه رقم خواهد خورد.

وی اصلی ترین حلقه مفقوده در بحث ایجاد اشتغال، تفکر سیستمی در دستگاه های اجرایی متولی اشتغال دانست و اظهار نمود: متاسفانه با نگاه بخشی نگری و جزیره ای عمل کردن دستگاه های اجرایی متولی ایجاد اشتغال، نرخ بیکاری استان در وضعیت نامساعدی قرار گرفته است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با بیان اینکه دانشگاه علمی و کاربردی، یکی از مراکز دانشگاهی بوده که بر اساس نیاز سنجی آموزشی شکل گرفته است، به نگاه و رویکرد علمی این مرکز به مقوله اشتغال و توانمندسازی فضای کسب و کار اشاره کرد و گفت: امروزه تسهیلات به تنهایی نمی‌تواند به اشتغال جوانان کمک کند و باید در این مقوله به توانمند سازی نیروی کار از طریق آموزش، پرورش خلاقیت و نوآوری و آشنایی با فضای کسب و کار توجه ویژه‌ای شود تا ارایه تسهیلات در ایجاد اشتغال بتواند اثربخش باشد.

سلیمان شفیعی رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان کرمانشاه نیز در این نشست به نقش موثر تعامل بین مراکز دانشگاهی با صنایع در رفع مشکل ایجاد اشتغال اشاره کرد و گفت: در راستای تعامل صنعت و دانشگاه و برای بالابردن اثرگذاری دانشگاه در ایجاد اشتغال، ۳ مرکز علمی و کاربردی در صنایع استان ایجاد شده است.

وی افزود: دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان آمادگی دارد با در اختیار گذاشتن ظرفیت‌های موجود در موضوعات مختلفی نظیر آموزشی، اجتماعی و علمی به ایفای نقش اجتماعی خود در حوزه ایجاد اشتغال بپردازد.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی در ادامه به واژه تضمین اشتغال در مراکز ایجاد شده در صنعت استان اشاره کرد و افزود: در مراکز ایجاد شده، زمینه اشتغال حداقل ۳ هزار و ۱۰۰ فرصت شغلی را برای ۴ سال آینده در نظر گرفتیم و علاوه بر مراکز آموزش علمی و کاربردی در حوزه صنایع فولاد، برق و الکترونیک و سیمان به دنبال ایجاد مرکز در دیگر صنایع مانند خودرو، کاشی و سرامیک، پتروشیمی، … هستیم.

شفیعی در ادامه به طرح “آباد” در دانشگاه جامع علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: طرح “آباد” با ایجاد فضای تعاملی بین ظرفیت‌های زیرنظام آموزش عالی نظری و مهارتی به دنبال مهارت‌افزایی و ارتقاء توان اشتغال‌پذیری دانش‌آموختگان و دانشجویان است.

وی افزود: اجرای این طرح منجر به افزایش کسب مهارت‌های تخصصی و تکمیلی شغلی در کنار کسب دانش نظری و کمک به دستیابی سریع‌تر و کم‌هزینه‌تر به بازار کار می‌شود.

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان با بیان اینکه در این طرح دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش کرده با درنظرگرفتن نیازهای بازار کار و رشته ‏های تحصیلی دانشجویان و دانش‏ آموختگان، پودمان ‏های آموزشی تکمیلی تخصصی اشتغال محور متناسب با نیاز آن‏ها را اجرا کند ادامه داد: از این طریق با هدایت جمعیت عظیم دانش‌آموختگان دانشگاهی و دانشجویان برای کسب مهارت ‏های تکمیلی تخصصی متناسب و همسو با رشته تحصیلی خود در زیست بوم اشتغال کشور اثرگذار باشد.

در این نشست که اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی، توانمندسازی نیروی کار در واحدهای صنعتی استان، برنامه ریزی برای حضور فعال مسئولین دانشگاه در جلسات کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان، جمع آوری آمار دانش آموختگان جویای کار، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت، مقرر شد که گزارش برنامه های ایجاد اشتغال توسط دانشگاه علمی و کاربردی در اولین جلسه کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان تشریح شود.

  • ارسال : Farhadi