قطار حومه‌ای شهرهای جدید روی ریل پیشرفت قرار می‌گیرد

اتصال شهر‌های جدید و سهولت در تردد از طریق تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقلی که از جمله مهمترین آن‌ها قطار‌های حومه‌ای است، یکی از برنامه‌ها و اهداف مهم شرکت عمران شهر‌های جدید است که در کنار ساخت مسکن بر تکمیل آن‌ها همت زیادی صورت گرفته است. اگرچه ساخت قطار‌های حومه‌ای بخشی با منابع داخلی شرکت و بخشی در همکاری و مشارکت با سازمان‌ها و نهاد‌های گوناگون در حال انجام است و کاری زمانبر به شمار می‌رود، اما طبق تکلیفی که برعهده شرکت عمران شهر‌های جدید است تامین بخشی از زیرساخت‌ها برعهده شرکت است.

راه اندازی قطار‌های حومه‌ای یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که در حال حاضر نقش بسیار مهمی در مهاجرت معکوس افراد از شهر‌های بزرگ به شهر‌های جدید و شهر‌های کوچک دارد و همین امر زمینه ساز بهبود وضعیت قیمت‌ها در بازار‌ مسکن شهر‌های بزرگ می شود چراکه توزیع جمعیت در این مناطق اثر گذاری زیای در بازار دارد.

یکی از شهر‌هایی که سیستم حمل ونقل شهری و قطار‌های حومه‌ای آن‌ بهبود می‌یابد، شهر جدید پرند است که فاز دوم این مسیر به زودی با همکاری شهرداری تهران به بهره برداری می‌رسد.

بهره‌برداری از متروی پرند طی امسال

پیش‌تر آرش صیادی مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پرند از بهره‌برداری متروی پرند طی امسال خبر داده و گفته بود: قطار حومه‌ای تهران-پرند به طول ۱۹ کیلومتر با تعداد یک ایستگاه با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی از پروژه‌هایی است که توسط شرکت عمران شهر‌های جدید در همکاری با شهرداری تهران در حال تکمیل بوده و طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی تست گرم این قطار از ابتدای مهر ماه اجرایی می‌شود و پس از گذراندن این مرحله وارد فاز اجرایی خواهد شد.

او افزود: قطار تهران-پرند توسط شهرداری تهران در حال تکمیل است و شرکت عمران شهر‌های جدید بخشی از منابع آن را به میزان ۷۵۰ میلیارد تومان از محل تهاتر اراضی شهر جدید پرند تامین و پرداخت کرده است.

از جمله پروژه‌های حمل و نقل ریلی در کشور قطار حومه‌ای کلانشهر تهران-هشتگرد، قطار حومه‌ای تهران- پردیس، قطار حومه‌ای اصفهان-بهارستان، قطار حومه‌ای مشهد-گلبهار و قطار حومه‌ای تهران-پرند با پیشرفت‌های فیزیکی متفاوت در حال احداث است.

مشهد یکی از شهر‌هایی است که به دلیل زائرپذیر بودن محل تقاضای بسیاری از متقاضیان مسکن است که در این کلانشهر بخش عمده سرریز جمعیت به شهر جدید گلبهار تمایل دارند. اتصال مشهد به گلبهار از طریق خطوط ریلی و قطار‌های حومه‌ای بخشی از برنامه هایی است که دولت توسط شرکت عمران شهر‌های جدید در برنامه قرار داده است.

تکمیل پروژه اتصال ریلی مشهد به گلبهار تا ۱۴۰۴

علیرضا جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در خصوص تکمیل این خط قطار حومه‌ای به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است: پروژه اتصال ریلی مشهد به گلبهار به طول ۴۰ کیلومتر در برنامه است که هم اکنون این پروژه ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

جعفری در خصوص تکمیل این پروژه و همچنین میزان سرمایه گذاری آن اعلام کرد: تاکنون یک هزار میلیارد تومان برای این پروژه هزینه شده و برای تکمیل آن حدود ۴ هزار میلیارد تومان دیگر سرمایه مورد نیاز است.

به گفته وی، در برنامه است تا پروژه قطار حومه‌ای مشهد به گلبهار در سال ۱۴۰۴ تکمیل شود.

تکمیل قطار حومه‌ای اصفهان- بهارستان در دستور کار دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: تکمیل قطار حومه‌ای اصفهان- بهارستان در دولت سیزدهم به طول ۱۵ کیلومتر از دیگر برنامه‌هایی است که شرکت عمران شهر‌های جدید در برنامه دارد و بر تحقق آن در این دولت همت گماشته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید توضیح داد: قطار حومه‌ای تهران-هشتگرد به طول ۲۵.۸ کیلومتر با ۲ ایستگاه با پیشرفت ۹۹ درصد هم اینک در حال بهره‌برداری است و بخش باقیمانده آن نیز به زودی به اتمام خواهد رسید.

جعفری درباره پروژه‌های قطار حومه‌ای شهر‌های جدید توضیح داد: قطار حومه‌ای اصفهان-بهارستان با ۱۵ کیلومتر طول به تعداد ۲ ایستگاه پیشرفت فیزیکی ۵۲ درصد دارد. همچنین قطار حومه‌ای مشهد-گلبهار با ۴۰ کیلومتر طول و تعداد ۳ ایستگاه دارای ۳۴.۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

به گفته وی، قطار حومه‌ای تهران-پردیس در حال انطباق مطالعات با ضابطه ۷۷۷ و اخذ شورای‌عالی ترافیک است. بر اساس پیش‌بینی‌ها در این مسیر نیز ۲ ایستگاه در نظر گرفته شده و طول این مسیر ریلی بین پایتخت و شهر جدید پردیس ۲۰ کیلومتر است.

تجدید نظر در مطالعات مترو پردیس

پیش از این جعفری مدیرعامل شرکت عمران شهر‌های جدید در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص مترو پردیس گفته بود: پروژه مترو پردیس یکی از مطالبات بحق و اجتماعی شهروندان در شمال شرق استان تهران است. طی مطالعاتی که در گذشته برای این مترو انجام شده بود که نواقصی در امر کارشناسی و موقعیت اجرای این پروژه داشت. طرح به صورت تونلی در زیر زمین پیش‌بینی شده بود که صدور مجوز برای زیر زمین در آن مناطق عملا امکان پذیر نبود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: بنابراین تجدید نظر در مطالعات مترو پردیس بر اساس نشریه ۷۷۷ در دستور کار قرار گرفت که با توجه به استاندارد‌های مترو به سمت قطار سبک برویم. این مدل استاندارد‌های شیب و سرعت را مورد ارزیابی مجدد قرار داده است.

جعفری تاکید کرد: اصل اجرای مترو پردیس در دستور کار است، اما نوع سیستم ریلی، مسیر دسترسی و ساختار مشارکت آن در حال تجدید نظر است. امیدواریم تا پایان امسال مجوز‌های لازم را بگیریم و سال آینده اجرای آن را آغاز کنیم.

در شرایط کنونی که شاهد ساخت واحد‌های مسکونی در قالب طرح جهش تولید مسکن در بسیاری از شهر‌های جدید هستیم و به مرور تمامی واحد‌های مسکن مهر هم به بهره برداری می‌رسد، باید برای رفاه بیشتر مردم برنامه ریزی برای اتصال شهر‌های بزرگ به شهر‌های کوچک و همچنین تکمیل خدمات زیر بنایی و زیر ساختی و تکمیل قطار‌های حومه‌ای در شهر‌های مختلف انجام شود.

به نظر می‌رسد در صورت تامین منابع این بخش می‌توان به زودی شاهد تحقق تعهد دولت برای بهره مندی از حمل و نقل ترکیبی بود.