معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: هرسین با عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهری ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش شهرستان کنگاور دهکده ملی ساخت سازه‌های سنتی است.

کرمانشاه سه شهر و یک روستا ملی صنایع دستی دارد

معاون صنایع‌دستی استان کرمانشاه گفت: هرسین با عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهری ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش شهرستان کنگاور دهکده ملی ساخت سازه‌های سنتی است.

امین کوگانی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فر نیوز (مسعود دریابار)در کرمانشاه با تبریک روز جهانی صنایع دستی، اظهار کرد: استان کرمانشاه سه شهر و یک روستا ملی صنایع دستی دارد.

وی ادامه داد: هرسین با عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو شهری ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و روستای فش شهرستان کنگاور دهکده ملی ساخت سازه‌های سنتی است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه ادامه داد: استان کرمانشاه بیش از ۲۵ هزار هنرمند در 75 رشته از جمله گلیم، گیوه، جاجیم، موج، چیت، نمدمالی، میناکاری، ساخت و ساز سازهای سنتی و… مصوب صنایع دستی دارد.

وی اوضاع صنایع دستی استان را خوب توصیف کرد و ادامه داد: در بحث تسهیلات مشاغل خانگی از محل تبصره 18 نیز موفق عمل کرده‌ایم. سال گذشته جذب 100 درصدی را داشتیم و امسال توانستیم از همین محل برای 70 نفر اشتغال ایجاد کنیم.

کوگانی با اشاره به بازارچه‌های فعالی صنایع دستی استان، گفت: یک بازارچه فعال در شهر کرمانشاه با فعالیت 14 هنرمند و در اسلام‌آباد غرب با فعالیت 12 هنرمند داریم.

وی با اشاره به فعالیت خانه صنایع دستی در مرکز شهر کرمانشاه، اضافه کرد: یک طبقه کامل پاساژ گلستان شهر کرمانشاه هم در اختیار هنرمندان صنایع دستی است، اما ایجاد بازارچه‌های دائمی با جانمایی مناسب همت مسوولان به خصوص شهرداری را می‌طلبد.

کوگانی با بیان اینکه امسال در آبان‌ماه در نمایشگاه سراسری و ملی صنایع دستی میزبان هنرمندان کشور هستیم، اضافه کرد: در بحث نمایشگاه‌های موقت(فصلی، اربعین و نوروزی) خوب عمل کردیم.

وی در رابطه با بیمه هنرمندان، اظهار کرد: بیمه هنرمندان بعد از 10 سال وقفه امسال با پیگیری‌های صورت گرفت به طوریکه 232 نفر از هنرمندان بیمه تأمین اجتماعی گرفتند.

کوگانی از برنامه‌ریزی برای برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در خارج کشور سخن گفت و افزود: امروز مراسم بزرگداشتی در راستای ارج نهادن به هنرمندان در طاق‌بستان برگزار خواهد شد که در کنار این مراسم افتتاح رویداد چوب را با حضور 40 هنرمند از کرمانشاه و دیگر استان‌ها و همچنین افتتاح نمایشگاه صنایع دستی با 15 غرفه داریم.