مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش و ورق st37 + کاربردها

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش و ورق st37 + کاربردها

اهمیت استفاده از مقاطع و مصالح فولادی در ساخت‌وساز انواع ساختمان‌ها و صنایع بزرگ بر هیچکس پوشیده نیست. محصولات پرکاربرد و متنوعی در این زمینه به تولید و عرضه می‌رسند که تیرآهن هاش و انواع ورق‌های فولادی از جمله ورق st37 جزو این مقاطع مهم محسوب می‌شوند. ورق گرم یا ورق سیاه در واقع نوعی ورق فولادی غیر آلیاژی است که با استفاده از فرایند نورد گرم در کارخانه‌ها تولید شده و به‌دلیل استحکام و انعطاف پذیری بالا در صنایع پتروشیمی، ساختمان سازی و سدسازی کاربرد قابل توجهی دارند.

تیرآهن هاش یا به بیان دیگر تیرآهن بال پهن به تیرآهنی گفته می شود که اندازه بال و ارتفاع تیرآهن نسبتا برابر است. این نوع تیرآهن در ساخت ستون‌های برج‌ها و ساخت پل‌ها کاربرد بسیار مهمی داشته، در واقع نوع طراحی تیرآهن هاش استحکام بیشتر سازه را در برابر فشارهای وارده و ارتعاشات احتمالی فراهم می‌کند. این نکته قابل توجه است که تیرآهن هاش برای اصلاح کاستی‌های تیرآهن معمولی طراحی شده است؛ به این صورت که این تیرآهن از هر دو جهت عمود برهم میزان مقاومت یکسانی را دارا است. تیرآهن هاش سه نوع کلی داشته که در ادامه عنوان می‌کنیم:

تیرآهن هاش سبک (HEA~IPBL): این نوع تیرآهن که علامت L نشان دهنده‌ی سبک‌وزن بودن تیرآهن است، از سایز 100 الی 1000 میلی‌متر، ارتفاع مقطع 96 تا 990 میلی‌متر و همچنین اندازه طول بال 100 الی 300 میلی‌متر تولید می‌شود. سایزهای تولیدی تیرآهن هاش سبک توسط کارخانه ذوب آهن اصفهان شامل 140HEA ،160HEA، 180HEA و 200HEA بوده که در بازار عرضه می‌شود.

تیرآهن هاش سنگین (HEB~IPB): این نوع تیرآهن، که سایزهای تولیدی کارخانه ذوب آهن برای آن 140HEB، 160HEB، 180HEB، 200HEB، 220HEB، 240HEB و 300HEB بوده و طبق استاندارد فولاد آلمان تولید می‌شود. تیرآهن هاش سنگین، با ارتفاع مقطع بین 100 تا 1000 میلی‌متر و طول بال 100 تا 300 میلی‌متر به تولید و فروش می‌رسد.

تیرآهن هاش فوق سنگین (HEM~IPBV): این نوع تیرآهن که علامت V در آن، به معنای وزن سنگین‌ هاش است نیز طبق استاندارد فولاد کشور آلمان در سایزهای 100 تا 1000 میلی‌متر، ارتفاع مقطع 120 تا 1008 میلی‌متر و طول بال 106 الی 310 میلی‌متر توسط کارخانه‌ها تولید و عرضه می‌شود. نکته قابل توجه این است که بخاطر کم بودن تقاضا برای هاش فوق سنگین معمولا این تیرآهن هاش به ندرت در بازار ایران یافت می شود.

در واقع، تیرآهن هاش سنگین HEB جزو پرفروش‌ترین و پرکاربردترین تیرآهن‌ها در بازار است. در ادامه به بررسی تخصصی و جزئی‌تر در مورد نحوه تولید تیرآهن بال پهن، کاربردها و عوامل مؤثر بر تغییرات قیمت تیرآهن هاش می‌پردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل اقدام به خرید کنید.

قیمت تیرآهن هاش تحت تاثیر چه عواملی است؟

واضح است که قیمت مصالحی مانند تیرآهن هاش بر قیمت تمام شده سازه‌های صنعتی و ساختمانی تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ بنابراین بسیار اهمیت دارد بدانیم چه عواملی بر قیمت مصالح مهمی مانند انواع تیرآهن تأثیرگذار است. در ادامه اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر قیمت تیرآهن هاش را بررسی می‌کنیم:

  • قیمت جهانی و نوسانات نرخ ارز

یکی از مهم‌ترین عوامل، تغییر نرخ ارزها است که مستقیماً بر افزایش قیمت مواد اولیه و فرایند تولید تیرآهن هاش مانند سنگ آهن و ضایعات آهن و… تأثیر دارد.

  • قیمت سنگ آهن

سنگ آهن ماده اولیه تولید انواع مقاطع فولادی بوده و هرگونه تغییر قیمتی این ماده اولیه بر قیمت محصولات تولید شده مانند قیمت تیرآهن هاش تأثیر خواهد گذاشت و همانطور که در بخش قبلی ذکر شد، تغییر نرخ ارز نیز با این موضوع ارتباط تنگاتنگی دارد.

  • صادرات و واردات

از آنجایی که صادرات و واردات معمولا تحت تاثیر تحولات سیاسی و اقتصادی آن کشور واقع می شود، دولت ها بعضاً تصمیم می گیرند قوانینی را وضع کنند که بر روی صادرات یا واردات محصولات فولادی مانند تیرآهن هاش به دیگر کشورها تاثیر بگذارد. در برخی موارد امکان دارد شرایطی در کشور ایجاد شود که تولید یک محصول در کشور بسیار به صرفه‌تر از واردات آن باشد؛ با این حال این موضوع هم متأثر از تورم خواهد بود و با بالا رفتن تورم نیز هزینه تولید تیرآهن افزایش می‌یابد.

قیمت تیرآهن هاش

قیمت تیرآهن هاش

عوامل مهم دیگری نیز در تعیین قیمت تیرآهن هاش و سایر مقاطع فولادی نقش دارند که شامل تغییرات وضعیت بورس، میزان عرضه و تقاضا، قیمت ضایعات آهن، هزینه حمل و نقل و قیمت نفت و مواد اولیه هستند که همگی در تعیین قیمت نهایی محصول تولید شده نقش بسزایی خواهند داشت.

کارخانه‌های تولید کننده تیرآهن هاش کدامند؟

شاید بتوان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان را مهم‌ترین و بزرگترین تولید کننده انواع مقاطع فولادی در ایران دانست. این کارخانه سهم بسیار زیادی را در تأمین نیاز کشور به محصولات فولادی ایفا کرده و بخش دیگری از محصولات خود را نیز به صادر می‌کند. استانداردهای این کارخانه برای تولید تیرآهن شامل ST37 یا S235JR است که یکی از محصولات مهم این کارخانه را می‌توان تیرآهن هاش دانست. درواقع بزرگترین تولید کننده این مقطع فولادی در ایران کارخانه ذوب آهن اصفهان است و از آن‌جایی‌که تولیدکننده داخلی مطرح دیگری برای تیرآهن هاش وجود نداشته، بخش عمده این محصول از طریق واردات تأمین می‌شود. بیشترین محصولات وارد شده در بازار آهن ایران که معمولا استاندارد ) S275JRمعادل ST44) هستند که از ترکیه، شرکت‌ هیوندای کره جنوبی، کشورهای روسیه و اسپانیا تهیه می‌شوند.

در ادامه این مطلب به بررسی ورق‌های st37 که در مقدمه به آن اشاره کردیم و کاربردها و ویژگی‌های مهم این محصول می‌پردازیم.

ورق st37 چیست و چه کاربردی دارد؟

ورق st37 ورق فولادی کم کربن (دامنه بین 0.12 تا 0.25) بوده و در دسته‌بندی ورق‌‌های سیاه قرار می‌گیرد که بنابر استانداردDIN17100 طراحی شده و به تولید می‌رسد. در توضیح استاندارد DIN باید عنوان داشت که فولادهای مورد استفاده در سازه‌ها را با عبارت مخفف ST طبقه ‌بندی می‌‌کنند که این حروف مخفف کلمه Stahl بوده که در زبان آلمانی به کلمه فولاد اطلاق می‌شود. از سوی دیگر، این حروف کوتاه شده عبارت Structural steel معادل با ترجمه فارسی فولاد سازه‌ای است. در ادامه این عبارت، اعدادی قرار می‌گیرند که نشانگر استحکام کششی فولاد مورد نظر هستند. بنابراین، ورق st37 دارای استحکام کششی 37 کیلوگرم بر میلی‌متر مربع بوده و با ضرب این عدد در 9.81، می‌توان عدد استحکام کششی را 363 مگا پاسکال برای آن محاسبه کرد. از دیگر استانداردهای مشهور مورد استفاده دیگر در کشورهای مختلف،S235JR ،S355J2 ، S355JR، ST52،A283 GRC و A156 GR70 است.

محبوبیت و کاربرد این نوع ورق بین مهندسان و صنایع مختلف به‌دلیل قیمت ارزان‌تر در مقایسه با دیگر ورق‌های فولادی، همچنین دارا بودن خواص سایشی متناسب و استحکام بالا است.

درصد کربن استفاده شده در این نوع ورق باعث شده مشخصات مکانیکی پرکاربردی برای این محصول ایجاد شود. از بارزترین خصوصیات این فولاد می‌توان به عدم ترد شدن ورق پس از جوشکاری، قابلیت شکل‌پذیری مناسب، همچنین مقاومت بالا در برابر تست ضربه اشاره کرد.

قیمت ورق st37 تحت تأثیر چه عواملی است؟

همانطور که پیش‌تر اشاره شد، قیمت مقاطع فولادی تحت تأثیر عوامل بسیاری بوده که قیمت ورق st37 نیز مانند سایر مقاطع به عوامل مهمی همچون ابعاد و ضخامت، قیمت مواد اولیه، نوع کاربرد، شیت یا رولی‌ بودن آن و موارد مربوط به نوسانات نرخ ارز که به تفصیل به آن اشاره شد وابسته است.

در مرحله اول، برای استعلام قیمت ورق st37 باید از ابعاد و ضخامت های موجود در بازار اطلاعات درستی بدست آورد. پرکاربردترین ضخامت‌های این نوع ورق فولادی 1، 1.5 و 2 میلیمتر بوده و تا ضخامت ۱۵ میلیمتر به صورت رول و شیت قابل تولید و عرضه است اما ضخامت های بالاتر از این عدد تنها به صورت شیت قابل ارائه است که کارشناسان آلور فولاد می‌توانند به شما در زمینه مشاوره خرید و انتخاب محصول متناسب با نیاز صنعت شما راهنمایی‌های لازم را ارائه دهند؛ دانستن این نکته خالی از لطف نیست که ورق‌های رول و فابریک در عرض های 1000، 1250، 1500، 2000 و 2500 میلیمتر با طول 6 الی 12 متر تولید و عرضه می شوند.

01

کارخانه‌های تولید کننده ورق 37st کدامند؟

مهمترین و مشهورترین کارخانه‌های تولیدکننده ورق st37 می‌توان به فولاد مبارکه اصفهان، فولاد کاویان و فولاد اکسین اشاره کرد. هر کارخانه برای تولید این محصول از استاندارد و تجهیزات خاصی استفاده کرده که این امر بر قیمت نهایی ورق st37 تاثیرگذار است. عواملی همچون قیمت فولاد st37 و نوسانات بازار نیز بر نرخ نهایی این محصول تاثیرگذار است. برای مثال کیفیت ورق st37 کارخانه فولاد مبارکه نسبت به سایر کارخانه‌ها بیشتر بوده و اکثر فعالان این حوزه برای پروژه‌های حساس خود از محصولات تولیدی این کارخانه استفاده می‌کنند. بهتر است پیش از اقدام به خرید نسبت به مشخصات و قیمت ورق آهن st37 کارخانجات مختلف اطلاعات لازم را از مشاوران آلور فولاد کسب نموده و بهترین محصول را متناسب با نیاز خود خریداری کنید.

فروش انواع مقاطع فولادی در آلور فولاد

شرکت آلور فولاد تأمین کننده انواع مقاطع فولادی نظیر انواع ورق‌ فولادی و آلیاژی، انواع لوله‌ مانیسمان و درزدار، شیرآلات صنعتی و ساختمانی، تیرآهن هاش، تیرآهن IPE، میلگرد ساده و آجدار و مش ساده و آجدار، نبشی و ناودانی صنعتی (هم وزن اروپا) و ساختمانی و سایر آهن آلات است. شرکت آلور فولاد با اقدام به فروش بی‌واسطه و مشاوره تخصصی کارشناسان فروش، پشتیبانی و صدور سریع پیش فاکتور همچنین ارسال بار در اسرع وقت با در نظر گرفتن استانداردهای مهندسی و توجه بسیار به کیفیت فنی مواد اولیه موجود اقدام به عرضه این محصولات کرده است.

نکات خرید انواع ورق st37 و تیرآهن هاش

در این مطلب به صورت تخصصی دو مقطع فولادی ورق st37 و تیرآهن هاش را بررسی کردیم و به استانداردهای مورد استفاده در تولید محصولات اشاره کردیم. همچنین به کاربرد و ویژگی‌های هرکدام از این مقاطع مهم پرداختیم. به یاد داشته باشی باتوجه به وجود تنوع و کاربردهای مختلف این محصولات در صنایع بسیار مهم است که قبل از خرید از افراد متخصص و آگاه به بازار و صنعت مشاوره کسب کرده تا از ضرر و زیاد احتمالی انتخاب محصول یا استانداردی که با صنعت مدنظر شما همخوانی ندارد جلوگیری کنید.