نسخه الکترونیک دستور خط فارسی به کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد

نسخه الکترونیک دستور خط فارسی به کانون‌های آگهی و تبلیغاتی ابلاغ شد

عباس محمدیان، با تاکید بر این‌که خط، چهره مکتوب زبان است و به موجب اصل پانزدهم قانون اساسی باید پیرو اصول و ضوابطی باشد تا همگان با رعایت آن‌‌ها، هویت خط را تثبیت کنند و محفوظ دارند، گفت: این دستور خط، توسط فرهنگستان زبان و ادب فارسی و با هدف درست‌نویسی‌، حفظ و پاسداشت زبان و خط فارسی در نوشته‌ها، آگهی‌ها و آثار مکتوب، منتشر شده و نسخه ابلاغی آن، ویراست جدید مصوب جلسه دویست و یازدهم فرهنگستان است.

محمدیان هم‌چنین تصریح کرد: دفتر تبلیغات و اطلاع‌‌رسانی در راستای پاسداشت، حفظ و صیانت از زبان و خط فارسی و به منظور اجرای دقیق قانون در نوشتار رسمی تمامی آگهی‌‌های تبلیغاتی چاپی و محیطی، سَر درِ اصناف و بسته‌‌بندی کالاها در همکاری مشترک با فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نسخه الکترونیک جدید «دستور خط فارسی» را به تمامی کانون‌های آگهی و تبلیغاتی سراسر کشور ابلاغ کرده و نظارت لازم را نیز برای رعایت این دستور خط در اکران و انتشار طرح‌های تبلیغاتی انجام خواهد داد.

گفتنی است در تدوین دستور خط فارسی، مواردی هم‌چون حفظ چهره‌ و استقلال خط، تطابق مکتوب و ملفوظ، فراگیر بودن قاعده، سهولت نوشتن و خواندن و فاصله‌گذاری‌‌ها مورد توجه فرهنگستان زبان و ادب فارسی بوده است.