همزمان با سراسر کشور؛ سوگواره ادبی «روز وداع یاران» با حضور اهالی فرهنگ و ادب و شاعران بومی استان کرمانشاه برگزار شد

ویژه برنامه سوگواره ادبی «روز وداع یاران» با هدف گرامیداشت یاد شهدای خدمت، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همراهان ایشان در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به همت محافل ادبی نهاد، سوگواره ادبی «روز وداع یاران» با هدف […]


ویژه برنامه سوگواره ادبی «روز وداع یاران» با هدف گرامیداشت یاد شهدای خدمت، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همراهان ایشان در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه، به همت محافل ادبی نهاد، سوگواره ادبی «روز وداع یاران» با هدف گرامیداشت یاد شهدای خدمت، آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور و همراهان ایشان عصر سه‌شنبه ۸ خرداد ماه به صورت همزمان در استانهای سراسر کشور و در اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد.

این ویژه برنامه در استان کرمانشاه با حضور علی صفدری، معاون توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه؛ محمد امین بهرامی، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه؛ پوریا جلالی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان؛ زهرا جانجانی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمانشاه؛ سید امین موسوی و سایر اهالی فرهنگ و ادب، شاعران بومی استان و کارکنان و کتابداران کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه عصر سه‌شنبه ۸ خرداد ماه سالجاری در سالن اجتماعات زنده یاد احمد عزیزی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه برگزار شد. محمد امین بهرامی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کرمانشاه در این مراسم سوگواره گفت: در تحلیل شخصیت شهید رئیسی جاهایی انسان متحیر می‌ماند و در تواضع این شهید و شخصیت آن جای حیرت است که چقدر در راه خدمت به مردم متواضع بودند.

وی افزود: یکی از عوامل اصلی که باعث شد این فضای تشییع بزرگ و عزای عمومی یک چهارم کشور جهان شکل بگیرد فضای خدمت صادقانه ایشان بود.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی ارتباط صمیمی با شهید رئیسی شکل گرفت که در دوران خدمت ایشان یک سلسله ارتباط هماهنگی برای رقم خوردن اتفاقات خوب در کتابخانه‌های سراسر کشور بود به خصوص مسئله کتابخانه‌های مرکزی داشت. علی صفدری معاون توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه در وصف این شهید گفت: جمله‌ای معروفی درباره شهادت است که می‌گوید؛ شهادت یک مرگ تاجرانه است و در این خصوص که چرا شهادت ارزش دارد و یک نکته اینجا قابل توجه است که هر فرد به یک طریقی عمر او تمام می‌شود حال تفاوت فردی که شهید می‌شود چرا جایگاه بالایی دارد و فردی که فوت می‌کند چنین جایگاهی ندارد.

وی در ادامه بیان داشت: به قول رهبر معظم انقلاب که این گونه شهادت را تفسیر کردند و در منزل شهید رئیسی به خانواده ایشان گفتند: شهادت رئیس جمهور بیشتر از تمام خدمات ایشان برای اسلام منفعت داشته است.

وی افزود: وقتی انسان یا کسی با خدا معامله می‌کند و برای رضای خدا خدمت می‌کند جایگاه، پست و مقام برای او مهم نیست و این صفات شخصی است که خدمت بی‌منت انجام می‌دهد و دائماً خدمت بی‌وقفه داشت و این دلیلی بود که دلهای مردم برای او به صدا درآمد و این چنین سیل جمعیتی برای عذای این شهید به راه افتاد.

معاون توسعه منابع انسانی استانداری کرمانشاه افزود: نشانه و شاخصه جای داشتن شهید رئیسی در دل مردم این بود که بیش از چندین کشور دنیا در سوگ این شهدا عزای عمومی اعلام کردند و این نشانه محبوبیت و تواضع ایشان بود.

علی صفدری در ادامه گفت: ما تجربه انسان‌های مختلفی را در خدمت به مردم داریم و روسای جمهور زیادی را در خدمت به مردم دیده‌ایم اما این جنس از خدمت و تعامل و مجاهدت به نظرم قدرشناسی و شکر نعمت آن این است که در این مسیر دقت کنیم خدمت و تعامل با برای مردم با انتخاب صحیح بعدی ادامه دهیم. سید امین موسوی، استاد دانشگاه و سخنران این سوگواره ضمن تبریک و تسلیت شهادت شهدای خدمت بیان کرد: شهید آیت الله رئیسی حداقل ۳ تا باور داشت که اولین باور او این بود دنیا محدود است و عمر انسان کوتاه است و ما باید در اخلاص، ساده زیستی و پاکدستی از هم سبقت بگیریم و خدمت بر خلق خدا خودش یک مقام شهادت است و این اولین باور او بود.

موسوی بیان داشت: دومین باور این شهید این بود «که من سه تا دشمن کلیدی دارم که اولین آن حب دنیا و متعلقات آن است و اگر بتوانم این را مدیریت کنم در برابر ناملایمات که در زندگی پیش می‌آید مقاوم می‌

شوم» و سومین دشمن شیطان است و خود شیطان خدا را قبول دارد اما در بندگان ضعیف نفوذ می‌کند و شیطان برای از پا درآوردن انسان ۶ برنامه دارد که یکی از آنها را بیان می‌کنم ( هر آنچه که پیش خدا زشت است به پیش من زیباست و در اینصورت بدانید معبود من شیطان است و باید آن را مدیریت کنم)

وی گفت: یک چهارم جهان اعلام عزای عمومی کردند مسلم و غیر مسلم و این یعنی دل‌ها به همراه این شهید بود و ما سه تشییع جنازه تاریخی در این ایران داشتیم یکی مرگ امام رحمت الله علیه بود و یکی شهید سلیمانی و دیگری شهدای خدمت بودند که این شهدا جای خود را در دل مردم پیدا کردند. در ادامه سوسن شمس الهی کارشناس منابع اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه کتاب ها و منابع مکتوبی را از شهدای خدمت برای مدعوین معرفی کرد و بخشی از کتاب ها را تشریح نمود.

آثار رئیس جمهور شهید:

۱- کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش قضایی)

۲- کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش اقتصادی)

۳-کتاب تقریرات درس قواعد فقه (بخش عبادی)

۴- ارث بلاوارث در فقه و حقوق

۵- تعارض اصل و ظاهر در فقه و حقوق

۶- فقه وقف

همچنین کتاب «سیر تحول در نظارت و بازرسی» هم بود که متاسفانه در دست انتشار باقی ماند.

آثار شهید امیر عبدالهیان:

کتاب صبح شام؛ انتشارات سوره

کتاب ناکارآمدی طرح خاورمیانه بزرگ

کتاب دموکراسی متعارض ایالات متحده آمریکا در عراق جدید

کتاب استراتژی‌های دوگانه؛ تهران ،انتشارات بعثت

یکی دیگر از کتاب های شهید امیر عبدالهیان

درباره کتاب صبح شام است که داستان این کتاب از این قراره که صبح شام مجموعه‌ای از خاطرات شهید «حسین امیرعبداللهیان» از جنگ تروریستی سوریه است. ابتکار تدوین این خاطرات به توصیهٔ حاج قاسم سلیمانی بر می‌گرده. سردار سلیمانی یک سال قبل از شهادت خود و در دیداری با حسین امیرعبداللهیان داشته اند تأکید می کند که برای انتقال پیام رشادت‌ها، شهادت‌ها، شجاعت‌ها و حتی جنایات و خیانت‌ها در سوریه و منطقهٔ غرب آسیا، بخشی از خاطرات خود را مکتوب و منتشر کند.

کتاب حاضر در ۳ بخش نوشته شده است. بخش اول خاطرات «انتخاب شدن دکتر عبدالهیان به معاونت وزارت امورخارجه»، بخش دوم «یادداشت‌هایی از تلاش‌های دیپلماتیک و سفرهای مرتبط با تحولات منطقه» و بخش سوم «بحران سوریه و نقش بزرگ سردار سلیمانی در تأمین امنیت منطقه و ایران» است .

آثار شهید آل هاشم

کتاب شمیم اخلاق و تربیت اسلامی

کتاب سیره اخلاقی و تربیتی حضرت علی

کتاب بررسی فقهی جنگ روانی

کتاب پیام جمعه، در شش جلد(خطبه‌های ایراد شده در نماز جمعه تبریز)

از بین آثار شهید آل هاشم کتاب بررسی فقهی جنگ روانی به صورت عالمانه به بررسی فقهی یکی از موضوعات جدید یعنی جنگ روانی می پردازد که همواره مورد توجه و تأکید مقام معظم رهبری در مقابله ی با استکبار جهانی علیه انقلاب اسلامی و ملت عزیز ایران اسلامی بوده است.

در قسمتی از کتاب آمده است: گاهی دشمن با اسلحه و ابزار آلات مادی بر علیه مسلمانان، جنگ به راه می اندازد و گاهی با جنگ روانی، وارد کارزار می گردد و در مواقع و مواردی اثر جنگ روانی در تضعیف معنویات، و اراده ی رزمندگان مسلمانان و تضییع اهداف شان، مؤثرتر است. بنابراین، اطلاع و آگاهی به این نوع از جنگ ها ،مستلزم شناخت شیوه هایی است که دشمن در انتشار و تبلیغ سموم و ادعاهای غیرواقعی خود، در صفوف رزمندگان و جنگجویان مسلمانان دنبال می کند و همچنین چاره اندیشی و شناخت راه ها و اسلوب دفع شر آن هاست.

این کتاب ۳ بخش دارد

بخش اول: مفاهیم و کلیات

بخش دوم: ماهیت جنگ روانی و مصادیق آن

بخش سوم: احکام مصادیق جنگ روانی

در این برنامه اساتید و هنرمندان نقاش خدیجه خدا رحیمی و مصیب ویسی و اساتید خط خوشنویسی به طراحی پرداختند.

در ادامه شاعران محفل ادبی بیستون اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمانشاه به شعرخوانی در وصف شهدای خدمت و رئیس جمهور شهید پرداختند