پایین‌ترین نرخ بیکاری ۱۵ سال اخیر؛ هدیه رئیس‌جمهور شهید به مردم کرمانشاه

  • افران
پایین‌ترین نرخ بیکاری ۱۵ سال اخیر؛ هدیه رئیس‌جمهور شهید به مردم کرمانشاه

کرمانشاه طی سال های اخیر از بعضی مشکلات اجتماعی و اقتصادی رنج دیده که شاید عمده‌ترین آن ها مربوط به بیکاری و نبودن شغل در این استان بوده است، با اقدامات شبانه‌روزی دولت رئیس‌جمهور فقید، آمار بیکاری این استان به پایین‌ترین میزان خود در ۱۵ سال اخیر رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، دولت سیزدهم از همان شروع به کار خود یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایش را بر محور کاهش نرخ بیکاری استان‌های مختلف از جمله کرمانشاه که همیشه با این موضوع درگیر بوده است، تنظیم کرد.

توجه ویژه به ایجاد اشتغال در کنار رونق بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط، همچنین فعال‌سازی دوباره واحدهای صنعتی و اقتصادی راکد از جمله اقداماتی بود که در دولت سیزدهم به خوبی و با جدیت دنبال شد.

در این میان تیم اقتصادی دولت نگاه ویژه‌تری به استان‌های درگیر بیکاری از جمله کرمانشاه داشت و با افزایش تسهیلات مربوط به اشتغال‌زایی و تسریع در پرداخت آن‌ها زمینه‌هایی را فراهم کرد که مشکل اشتغال از آن روند افزایشی فاصله گرفت و پس از ثبات نسبی رو به کاهشی شدن گذاشت.

طبق آمارهای منتشر شده نرخ بیکاری کرمانشاه که از سال ۱۳۹۶ رو به کاهشی شدن گذاشته است در دولت سیزدهم با سرعت بیشتری کاهش پیدا کرد تا هم اشتغال‌زایی بیشتری صورت گیرد و هم امید به زندگی در میان مردم کرمانشاه به واسطه داشتن شغل افزایش پیدا کند.

بهترین سال از نظر پایین بودن نرخ بیکاری برای کرمانشاه سال ۱۳۸۸ بود، جایی که آمارهای منتشر شده نشان می‌داد نرخ بیکاری استان کرمانشاه در پایان سال به ۱۳.۱ درصد رسیده است، آماری که تا سال‌ها مردم کرمانشاه آرزوی دستیابی دوباره به آن را داشتند.

این آرزو همچنان باقی بود تا اینکه مرکز آمار ایران در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرد رکورد پایین بودن نرخ بیکاری در کرمانشاه طی ۱۵ سال اخیر شکسته شده و پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۲.۳ درصد رسیده است.

افزایش نرخ بیکاری استان در سال‌های ۸۹ تا ۹۱

طبق آنچه که مرکز آمار ایران به تازگی منتشر کرده است، پس از آنکه نرخ بیکاری استان در پایان سال ۱۳۸۸ چیزی حدود ۱۳.۱ درصد اعلام شد، کرمانشاه در سال‌های ۸۹ تا ۹۱ با رشد پلکانی نرخ بیکاری مواجه بوده است.

بر این اساس آمار بیکاری کرمانشاه در پایان سال ۸۹ به ۱۴.۵ درصد، پایان سال ۹۰ به ۱۵.۷ درصد و در پایان سال ۹۱ به ۱۶.۱ درصد رسیده است.

پایین‌ترین نرخ بیکاری ۱۵ سال اخیر؛ هدیه رئیس‌جمهور شهید به مردم کرمانشاه

کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه پس از ۳ سال

نرخ بیکاری کرمانشاه با گذشت ۳ سال که با رشد مواجه شد، پایان سال ۱۳۹۲ کاهش مناسبی داشت و مرکز آمار ایران آن را ۱۴.۶ درصد اعلام کرد که نسبت به سال قبل از آن ۱.۵ درصد کاهش را نشان می‌داد.

روند کاهشی نرخ بیکاری در کرمانشاه چندان دوام نیاورد و پایان سال ۱۳۹۳ به ۱۵.۷ درصد و پایان سال ۱۳۹۴ به ۱۷.۷ درصد رسید.

سال ۱۳۹۵ در حالی برای مردم کرمانشاه به پایان رسید که مشخص شد نرخ بیکاری کرمانشاه شکسته شده و با ثبت آمار ۲۲.۲ درصد به بالاترین حد خود طی سال‌های اخیر رسیده است، اما از سال ۹۶ بود که نرخ بیکاری کرمانشاه به تدریج رو به کاهش گذاشت، به نحوی که در پایان این سال به ۲۱.۷ درصد، در سال ۹۷ به ۱۸.۸ درصد، سال ۱۳۹۸ با کاهشی بیش از ۳ درصد به ۱۵.۷ درصد و در سال ۱۳۹۹ به ۱۴.۹ درصد رسید.

اقدامات جهادی رئیس‌جمهور شهید و ثبت کمترین نرخ بیکاری در کرمانشاه

با روی کار آمدن دولت سیزدهم در مرداد ۱۴۰۰، وضعیت اشتغال‌زایی در کرمانشاه سرعت بیشتری گرفت، هرچند در پایان اولین سال فعالیت دولت که نیمی از سال مربوط به عملکرد دولت گذشته بود نرخ بیکاری کرمانشاه بدون تغییر نسبت به سال ۱۳۹۹ روی همان عدد ۱۴.۹ درصد ثابت ماند، اما طی دو سال آخر شرایط تغییر کرد.

بر اساس آمارهای منتشر شده سال ۱۴۰۱ در حالی به پایان رسید که نرخ بیکاری کرمانشاه، مقداری نسبت به سال قبل از آن بهبود یافته و نرخ بیکاری به ۱۴.۲ درصد رسیده بود.

تازه‌ترین آمار منتشر شده از نرخ بیکاری استان‌های کشور نشان می‌دهد آمار بیکاری کرمانشاه در پایان سال ۱۴۰۲ به پایین‌ترین حد خود طی ۱۵ سال اخیر یعنی به ۱۲.۳ درصد رسیده و نسبت به سال قبل از آن حدود دو درصد کاهش داشته است.

نکته قابل توجه در آمارهای ارائه شده این است که بیشترین اشتغال‌زایی صورت گرفته در استان کرمانشاه و در دولت‌های مختلف مربوط به دولت سیزدهم است که رئیس‌جمهور فقید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی مسئولیت آن را برعهده داشته است.

کد خبر 757533

  • خودرو بر هشترود