سید سعید قاسمی / گشت در دنیای وب و مخصوصاً اینستا که ملغمه ای از هفت بیجاری متنوع است برای ما رسانه ای ها به مثابه آبی گورا در صحرایی گرم و سوزان است ، و من هیچ وقت خودم را از این نعمت محروم نمی کنم ، گاهی چیز هایی می بینم که حیفم می آید و نمی شود از کنار آنها به سادگی گذشت ، به پست ذیل که از پیج رسمی نماینده شهر کوهدشت آقای امام راد برداشته شده است توجه کنید .
اگر این عکس به تنهایی ، توجه کنید به تنهایی !! یعنی بدون کپشن منتشر شود چه اطلاعاتی را به مخاطب می دهد ،حال اگر مخاطب را به دو گروه تقسیم کنیم ، گروه اول هیچ کدام این دو نفر شخص محترم در داخل عکس را نمی شناسد و گروه دوم گروهی باشند که این دو نفر را می شناسد ، به نظر شما تصور آنها از این دیدن این عکس چه خواهد بود ؟ بدون شک جواب شما این خواهد بود ، این دو عزیز گرامی دو دوست گرامی هستند و عکسی را بیادگاری گرفته اند و تمام ، شک نکنید بجز این هیچ تصور دیگری متبادر نخواهد بود اگر بجز این است سئوال من از نماینده محترم شهر کوهدشت و ادمین و یا عکاس محترم این است ، کدام مولفه و یا فاکتور خبری در این عکس وجود دارد که من و یا مخاطبین پیچ جناب نماینده آنرا به عنوان عکس خبری که در این پست درج شده است بپذیریم
عکس خبری خوب چه ویژگیهایی دارد؟
![](https://farnews.ir/wp-content/uploads/2024/06/برق-کرمانشاه.png)
برای اینکه تعریفی از عکس خبری خوب ارائه شود ابتدا ببینیم عکس خبری چیست. مثالی ساده ، فرض کنید هماکنون مراسم یا مسابقهای در حال برگزاری است. ما دلمان میخواهد بدانیم آنجا چه خبر است. چون نمیتوانیم در آنجا حضور داشته باشیم، فردی را به عنوان نماینده خودمان میفرستیم به آن محل تا بیاید و به ما بگوید آنجا چه خبر بوده است. این نماینده باید چشم بینا، گوش شنوا و زبان گویای ما باشد. او باید آنچه را که دیده و شنیده است بهدرستی بیان کند بیآنکه کوچکترین تغییری در ماهیت آن اتفاق یا خبر بدهد.
در واقع چون افراد جامعه از طریق خبرگزاریها، در معنای کلی، از جهان پیرامون خود آگاه میشوند دادن اطلاعات درست به جامعه وظیفه اصلی هر روزنامهنگاری است. حال اگر این اطلاعات را تبدیل به زبان تصویر کنیم، این عکس باید واقعیت صحنه را به ما بگوید. زبانش برای مخاطبان قابل درک باشد. منظورم از زبان عکس، ساختار و بیان آن است. این ساختار را همه باید درک کنند. عکس خوب خبری عکس مفهومی و هنری نیست که بخواهیم به آن ساختار فرمالیستی بدهیم. برخی از عکسهای خبری چنان شیفته فرمالیسم هستند که وجهه اطلاعرسانی در آن گم میشود. مثل این میماند که یک خبر ساده را با نثر فاخر گلستان سعدی ارائه کنید. عکس خبری باید ساده، صادق و اطلاعرسان باشد و بتواند با بیان موضوع با بیننده خودش ارتباط برقرار کند. ترکیببندی در عکس خبری را میتوان به شمرده گویی گوینده رادیو تشبیه کرد.
ولی گاهی عکسهای خبری فقط دنبال اطلاعرسانی هم نیستند و عکاس در پس تصویری که به ثبت رسانده میخواهد ادعایی را مطرح کند؛ موضوعی را اثبات نماید ، اما این عکسی که از آقای امامی راد و معاون یکی از وزرا گرفته شده است و بیشتر به یک عکس یادگاری می ماند تا عکسی که بخواهد یک موضوع را بیان کند هیچ گونه نشانی از استاندارهای یک عکس خبری در آن وجود ندارد ، چه خوب می شد در این عکس این دو نفر را در حال مذاکره نشان می داد و در بک راند آنها نشانه ای از لوکیشن و یا آرمی از سازمان مربوطه و یا پرچمی از آن سازمان وجود داشت که من بیننده به گونه ای دیگر این عکس را می دیدم و باور پذیری اش بیشتر می شد ، در حالی که برای من این عکس ، عکسی یادگاری است که ارزش خبری خاصی ندارد ، در واقع عکس می بایست مثل یک خبر نوشتاری بدون توضیح و حداقل اطلاعاتی را به مخاطب بدهد
عکس خبری شاخههای زیادی دارد. برخی از آنها را با چیدمان میشناسند. یعنی ما پیش از عکاسی صحنهآرایی میکنیم. میزانسن می دهیم ، چون قرار است با عکس ما حسی خوب و باور پذیر در در مخاطب بوجود بیاید ، مخاطب نباید نسبت به صحت و دقت عکس تردید کنید، شاید اینجا ( محل لوکیشن عکس آقای امام راد و معاون وزریر ) یک خانه شخصی باشد و نه محل کار و این یک مذاکره رسمی نباشد !!! باور پذیری در عکس بسیار مهم است
ای کاش نمایندگان محترم که خیلی از آنها بیشتر از سوژه ما جناب آقای امام راد اینگونه باگ ها و گاف های تصویری دارند به این مهم توجه کنند و اندک ارزشی حرفه ای برای انتشار خبرها و عکس خود داشته باشند تا اینگونه سوژه نشوند