پروژه بزرگ بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه بالاخره بعد از چند ماه تاخیر روز گذشته افتتاح شد، پروژهای مهم که گفته شده بود اجرای آن سالها به تعویق افتاده و در نهایت اردیبهشت سال گذشته عملیات اجرایی آن رسما آغاز شد.
قرار بود این پروژه شهریور امسال به بهرهبرداری برسد اما زمان افتتاح آن تا روز گذشته ۱۶ بهمن به تاخیر افتاد.
اگرچه فرودگاه کرمانشاه کارها را تکمیل کرده بود و تنها منتظر حضور یک مقام کشوری برای افتتاح این پروژه بود، اما این پروژه عظیمی ۱۲۰۰ میلیارد تومانی مورد بی مهری و کم توجهی مدیران ملی و وزرا قرار گرفت.
در حالیکه این پروژه آماده بود و حدود دو، سه ماه معطل آن بود که فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی برای افتتاح آن بیاید، او نهایت بیتوجهی را به کرمانشاه داشت و در حالیکه در همین مدت بارها به استانهای دیگر سفر کرد، سراغ کرمانشاه نیامد.
چندین هفته پیاپی گفته شد که وزیر راه این هفته به کرمانشاه میآید و پروژهها را افتتاح میکند، اما او در نهایت به کرمانشاه نیامد!
*روز گذشته فرودگاه کرمانشاه برنامه مفصلی برای افتتاح پروژه بهسازی باند فرودگاه در نظر گرفته بود برنامهای در تراز ملی، اما دریغا که تنها مدیر ملی حاضر در این آیین سرپرست شرکت فرودگاههای کشور بود و جای وزیر راه و شهرسازی در این افتتاحیه کاملا خالی بود.
این پروژه به صورت ویدئو کنفرانس و همزمان با ۱۲۰ هزار میلیارد تومان پروژه دیگر در ۱۴ استان کشور افتتاح شد و رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئو کنفرانس در افتتاح حضور داشتند.
برای مقایسه بزرگی پروژه فرودگاه کرمانشاه با سایر پروژههایی که در حوزه مسکن و راه در روز گذشته افتتاح شد باید گفت که شاید بهسازی باند فرودگاه یکی از چند پروژه عظیم بود و سایر پروژههای افتتاحی در آسفالت راهها، رفع نقاط حادثهخیز، افتتاح واحدهای مسکونی، پروژههای زیربنایی مانند مدرسه و پارک و … خلاصه شد.
شایسته نبود که چنین طرح بزرگی اینگونه غریبانه بین طرحهای ۱۳ استان دیگر نادیده گرفته شود، طرحی که مردم ماهها چشم انتظار آن بودند و حالا اجرای آن بنا به گفته خود مدیران خصوصا استاندار کرمانشاه، میتواند این استان را به هاب تجارت غرب کشور تبدیل کند و این فرودگاه به حدود ۱۵ میلیون نفر در داخل و خارج از کشور خدمات بدهد.
حق کرمانشاه و فرودگاه بزرگ و مهم آن نبود که اینگونه مورد بیمهری مدیران ارشد ملی قرار گیرد، اگرچه در اقدامی درست دیگر مردم را بیش از این منتظر وعدههای آمدن وزیر راه و شهرسازی که هر هفته منتشر و زود نقش بر آب میشد نگذاشتند و باند فرودگاه را افتتاح کردند، اما این شیوه افتتاح خستگی را در دل مدیران استان و خصوصا مدیران فرودگاه به جای گذاشت.*
نکته بدتر ماجرا این است که حتی جای نمایندگان مجلس نیز در افتتاح این پروژه بزرگ خالی بود و تنها شیخ وحید احمدی رئیس مجمع نمایندگان در آن حضور داشت، قطعا باید نمایندگان در این آیین حضور مییافتند و نسبت به بیتوجهی به کرمانشاه انتقاد میکردند اما گویا نمایندگان استان نیز درگیر خواب زمستانی هستند و بیتفاوتی آنها به تفاوتی مدیران ارشد ملی نسبت به استان دامن میزند.
این بیتوجهی در حالی به کرمانشاه صورت گرفته که اکنون در دهه فجر حضور داریم و هریک از وزیران در این ایام برای افتتاح پروژههای شاخص به یکی از استانها میروند اما اکنون که بیش از نیمی از دهه فجر را پشت سر گذاشتیم شاهد حضور هیچ وزیری در کرمانشاه نبودیم.
وقتی که پروژه بهسازی باند فرودگاه کرمانشاه که یکی از شاخصترین پروژههای دهه فجر کرمانشاه بود اینگونه مظلومانه افتتاح شد، دیگر نمیتوان انتظار داشت برای افتتاح پروژههای کوچک روستایی و شهرستانی وزیری به کرمانشاه بیاید.
این در حالی است که منوچهر حبیبی استاندار کرمانشاه در آیین افتتاح باند از رئیس جمهور که به صورت ویدئو کنفرانس در مراسم حضور داشت بار دیگر از شخص رئیس جمهور دعوت کرد که به کرمانشاه بیاید.
به نظر میرسد کرمانشاه استانی فراموش شده است که همچنان با وجود شاخصهای نامناسب اقتصادی و اجتماعی که دارد مورد بیتوجهی قرار میگیرد و انگار قرار نیست دولت چهاردهم هم که آنقدر به آن امید داشتیم به داد کرمانشاه برسد.
از ابتدای دولت چهاردهم به ندرت شاهد حضور مدیران تراز ملی از جمله وزرا در کرمانشاه بودیم و اگر این رویه اصلاح نشود کرمانشاه در سایه بیتوجهی دولت چهاردهم همچنان در قعر محرومیت، بیکاری، توسعه نیافتگی و مشکلات اقتصادی باقی خواهد ماند.