محمدعلی میرزا دولت‌شاه پایه‌گذار شالوده شهر کرمانشاه

به گزارش کلهرنیوز، علیرضا مرادی‌بیستونی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع‌رسانی «مرصاد»؛ اظهار داشت: در دوره قاجار و در زمان محمدعلی میرزا دولت‌شاه که صدارت منطقه کرمانشاهان را بر عهده داشت و نیز قبل از او در زمان کریم‌خان زند شهر کرمانشاه به شکل جدید آن پایه‌گذاری می‌شود.

این کارشناس پژوهشی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: محمدعلی میرزا دولت‌شاه شالوده شهر کرمانشاه را که امروزه از آن با نام بافت قدیمی کرمانشاه یاد می‌کنیم پایه‌گذاری کرد، این منطقه حدود ۳۰۰ هکتار است که خانه‌ها و محله‌های مختلف در آن جای گرفتند.

وی گفت: برخی از محله‌های بافت قدیمی کرمانشاه عبارتند از: فیض‌آباد، برزه‌دماغ، تیمچه و چنانی بود و گرداگرد بافت کرمانشاه حصار و مسیرهای ورودی و خروجی شهر قرار داشتند.

مرادی‌بیستونی ادامه داد: در داخل شهر راسته‌بازارهایی تقریباً ۲ کیلومتری در طول یکدیگر قرار داشتند برخی از این راسته‌بازارها عبارتند از: بنکدارها، مسگرها، چال‌حسن‌خان، زرگرها، کلوچه‌پزها، صندوق‌سازها، بزازها، حوری‌آباد، صراف‌ها و حلاج‌ها.

وی افزود: هر کدام از راسته‌‌بازارها معمولاً به یک صنف به‌خصوص تعلق داشت در کنار هر راسته‌بازار مدارس و مکاتبی وجود داشتند که به‌عنوان نمونه می‌توان از مدرسه کزازی نام برد، همچنین معمولاً در هر محله یک مسجد وجود داشت که به‌عنوان پایگاهی برای آن محل عمل می‌کرد از میان این مساجد می‌توان به مسجد آل‌آقا، مسجد بنکدارها، مسجد عمادالدوله، مسجد شازده و مسجد نواب اشاره کرد.

مرادی‌بیستونی بیان کرد: حدود ۱۵ مسجد در مجموعه بازارها وجود داشته که مردم خریدهای خود را در مجموعه بازارهای کرمانشاه انجام می‌دادند همچنین در هنگام نماز نیز به مساجد موجود در این بازارها برای اقامه نماز می‌رفتند، معمولاً هر کدام از راسته‌بازارها به منزل یا منازلی منتهی می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: کرمانشاه دارای دروازه‌های مختلفی نیز بوده که برخی تعداد آن‌ها را پنج و برخی نیز هفت مورد بیان می‌کنند؛ دروازه‌های عُمرمِل، فیض‌آباد، دروازه اصفهان در کرمانشاه، شاه نجف، چقاسرخ، درطویله قشون و حاج کریم از دروازه‌های قدیمی شهر کرمانشاه محسوب می‌شدند.

مرادی‌بیستونی افزود: این دروازه‌ها به‌صورت ورودی و خروجی بوده‌اند از سمت پل کهنه که وارد شهر کرمانشاه می‌شد در واقع مسیر ورودی کرمانشاه بود که گاهی نیز به عنوان خروجی استفاده می‌شد، ورودی دیگر کرمانشاه از سمت چغاسرخ بوده که در مسیر شهرهای اسلام‌آبادغرب و قصرشیرین قرار داشت که به‌عنوان خروجی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی تصریح کرد: در داخل بافت قدیمی کرمانشاه خانه‌های متعددی وجود داشت امروزه تعدادی از خانه‌ها، مسیرها و دروازه‌های قدیمی شهر هنوز پابرجا هستند که برخی از این مکان‌ها تغییر کاربری داده و برخی نیز تحت کارهای مرمتی توسط میراث فرهنگی قرار گرفته‌اند تعداد زیادی از این خانه‌ها نیز از بین رفته‌اند.

پیشنهاد فر نیوز
خبر های مهم
جدیدترین اخبار