ورود ۱.۲ میلیون نفر گردشگر به جوانرود هدفگذاری شده است

عبدالباسط رستمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اهمیت شهرستان جوانرود در گردشگری کرمانشاه، اظهار کرد: این شهرستان بیشترین عرصه منطقه ثبت جهانی‌شده اورامانات را دارد و به‌عنوان کانون گردشگری تجاری این منطقه مورد توجه گردشگران زیادی از سراسر کشور قرار گرفته‌ است.

وی ادامه داد: مردم این شهرستان کماکان پایبند به آداب و رسوم کهن هستند و این را در آیین‌ها، نوع پوشش و زبان خود نشان داده‌اند که یک جاذبه مهم برای گردشگران علاقه‌مند به فرهنگ محسوب می‌شود.

او با بیان اینکه این شهرستان قابلیت‌های زیادی در حوزه گردشگری دارد، گفت: با وجود اینکه سالانه تعداد قابل توجهی از گردشگرانی که به استان سفر می‌کنند، جوانرود را به‌عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب می‌کنند، اما ظرفیت‌های این شهرستان بیش از میزان فعلی گردشگرانی است که به آن وارد می‌شوند.

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۸۰۰ هزار نفر گردشگر از این شهرستان دیدن کردند که امسال برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر افزایش پیدا کند.

رستمی با بیان اینکه با هدف جذب تعداد گردشگران ورودی به این شهرستان برنامه‌ریزی‌هایی شده است، ادامه داد: تعریف یک محور گردشگری از شهرستان جوانرود به روستاهای ثبت جهانی‌شده قلاجی و کلاش لولم از جمله این برنامه‌هاست. روستاهای قلاجی و کلاش لولم از روستاهای با قابلیت بسیار بالای گردشگر در جوانرود هستند که تا چند سال قبل، توجهی به آنها نمی‌شد و زیرساخت چندانی نداشتند.

مدیر اداره میراث فرهنگی جوانرود اظهار کرد: سال گذشته حدود ۵۰۰ میلیون تومان برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در این دو روستا صرف شد و امسال در سفر اخیر مدیر پایگاه‌های ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی به استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان حدود دو میلیارد تومان برای این دو روستا اختصاص یافت تا با همکاری فرمانداری، میراث فرهنگی و اداره راهداری تحولاتی را در این دو روستا شاهد باشیم.

وی گفت: با هدف فراهم شدن زیرساخت‌های اقامتی در این دو روستا تاکنون پنج درخواست احداث اقامتگاه بوم‌گردی داشته‌ایم که پرونده آنها در حال طی کردن فرآیندهای اداری است. همچنین اداره راهداری شهرستان در محور اصلی روانسر به جوانرود، از روستای بیاشوش تا صفی‌آباد که هر سال در ایام پیک سفر با ترافیک مواجه می‌شد، اقداماتی را برای تعریض محور با خریدن ۱۵ باب منزل مسکونی و مدرسه آغاز کرده‌ است.

او یکی دیگر از ظرفیت‌های این شهرستان را برای جذب بیشتر گردشگران در حوزه صنایع دستی دانست و گفت: البسه محلی، گیوه، موج‌بافی و جاجیم‌بافی از جمله رشته‌های بومی جوانرود است که تعدادی از هنرمندان شهرستان در این رشته‌ها فعالیت می‌کنند.

رستمی ادامه داد: اکنون سه کارگاه تولید صنایع دستی در این شهرستان فعال است و قرار است سه کارگاه دیگر نیز راه‌اندازی شود که هر کدام به‌صورت مستقیم برای ۲۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم برای ۵۰ نفر اشتغالزایی خواهند داشت.

وی افزود: سال گذشته بیش از ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات مختلف در حوزه صنایع دستی و گردشگری در شهرستان به فعالان این دو بخش پرداخت شد که امسال در نظر داریم، این رقم را حدود ۳۵ درصد افزایش دهیم.

انتهای پیام

نوشته ورود ۱.۲ میلیون نفر گردشگر به جوانرود هدفگذاری شده است اولین بار در پایگاه خبری تحلیلی افق کرمانشاه | ofoqkermanshah.ir. پدیدار شد.